A RATP-nál január óta folynak a tesztek az új, MP14-es metrószerelvénnyel, melyet a 14-es vonalra szánnak. A nyolckocsis szerelvény jelenleg az 1-es vonalon az éjszakai üzemszünetben fut, a tervek szerint év végén, jövő év elején már szolgálatba is állhat. A vonatokat az Île-de-France Mobilités közlekedési szövetség finanszírozza és az Alstom építi. Az első szerelvény 2018 decemberében érkezett meg a gyártóműből a Fontenay-sous-Bois-i remízbe, amelyet e célból úgy alakítottak át, hogy a próbák alatt ott egy nyolckocsis vonat elhelyezhető és karbantartható legyen. Ez azonban csak ideiglenes otthon, normál üzem alatt a járművel átköltöznek majd a számukra épült, a 14-es vonalhoz kapcsolódó járműtelepre, Saint Ouen-be. Ezzel megszűnik a telep Tolbiacban, amelyet a vonal déli meghosszabbításához fognak majd felhasználni.

Példaszerű metróremíz épül Saint Ouen-ben (forrás: http://www.prolongerligne14-mairie-saint-ouen.fr)

Az 1-es vonalra, mint próbaterületre azért esett a választás, mert karakterisztikájában megegyezik a 14-essel. Itt is vezető nélküli, automata vonatok járnak és a kerekeken alkalmazott gumiabroncsok is ugyanazok. Az alapfunkciók működését vizsgáló statikus tesztek lezárulását követően 2019 nyarától a dinamikus próbákra is sor kerül, megviszgálják a vonatok tényleges teljesítőképességét vonóerő, fékezés, az elektromágneses készülékek működése, akusztika és klíma tekintetében. Ezek után következik a biztosítóberendezés és a fedélzeti utastájékoztatás próbája, ezúttal már a 14-es vonalon.

A 14-es vonalon megszokott hatkocsis szerelvények helyett a nyolc kocsi lehetővé teszi, hogy a 2024-ig előrejelzett utasszám-növekedéssel a vonal teljesítőképessége lépést tudjon tartani. Az északi (Saint-Denis Pleyel) és déli meghosszabbítások (Orly-reptér) során a napi utasszám a jelenlegi ötszázezerről várhatóan egymillióra nő majd. A vonatok fajlagos energiafogyasztása a jelenlegi legújabb garnitúra, az MP05 adataihoz képest hússzázalékos csökkenést mutat, a belsőben mért zajszint pedig negyven százalékkal kisebb.

Az új szerelvény külcsínje (forrás: railwaygazette.com)

A következő öt évben összesen hetvenkét új vonatot szállít le az Alstom, 1,1 milliárd euró értékben. Az MP14-esek azután némi módosítással, hatkocsis vonatként a 4-es vonalon, ötkocsis, járművezető által irányított vonatként pedig a 11-es vonalon is járhatnak. A járművek megépítése összesen kétezer új munkahely létrejöttéhez járult hozzá az Alstomnál és beszállítóinál.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!