Bár már régebb óta tervezik a második legnagyobb angol városban a belvárosi dugódíj bevezetését, most mégis kormányzati nyomásra valósulhat meg az elgondolás. A brit kormány ugyanis nemrégiben három pert is elvesztett a Client Earth (magyarul: Az ügyfél neve: Föld) környezetvédelmi szervezettel szemben amiatt, hogy nem tett megfelelő lépéseket a légszennyezés visszaszorítása érdekében. Miután kétezer-húszig kaptak haladékot érdemi lépések megtételére, most maga a kormány kérte meg több angliai város vezetését arra, hogy nyár végéig döntsenek a dugódíj bevezetésének mikéntjéről.

A birminghami városatyák szerint évente kilencszázan vesztik életüket a város lakói közül a szennyezett levegő miatt. Tulajdonképpen ezért a most bevezetendő díjtól nem is annyira a dugók, mint a levegőszennyezés visszaszorítását várják, ezért nevezhetnénk légszennyezési díjnak is. Ugyanakkor a dugók és a károsanyag-kibocsátás kéz a kézben járnak, így nem csak a levegőszennyezés, de a torlódások csökkenését is várják a most bevezetendő díjtól, amit nevezzünk csak ezután is dugódíjnak.

Eleinte csak a három és fél tonna feletti járművekre szerették volna bevezetni, de most már arra törekszenek, hogy a díjat a legszennyezőbb személyautókra is kivessék. Két éve már önműködő rendszámleolvasó kamerákat is felszereltek a belváros körül, amelyek egy évig rögzítették a körzetbe belépő és onnan kilépő járművek útvonalát. Ezt az adathalmazt is fel kívánja használni a városvezetés a díjfizetési szabályozás részleteinek kimunkálásakor. Mindenesetre azt nehéz ellenőrizni, hogy melyek a legszennyezőbb személygépjárművek, így egy átalánydíj könnyebben adminisztrálható lehet.

Birmingham belvárosának egyik utcája a Google utcaképén, feltehetően egy csendes vasárnapi reggelen

Sok konkrétum még nincsen az ügyben, ám várhatóan a középső gyűrű (az A4540-es út) által határolt területet érinti majd az intézkedés. A belváros mellett azonban máshol is vannak olyan gócok, ahol súlyosan szennyezett a levegő. Elképzelhető, hogy ezekre a helyszínekre vonatozóan is tesz majd javaslatot a városi tanács. A taxisokat viszont már korábban felszólították, hogy 2020-ig cseréljék le autóikat elektromos járművekre.

Fontos a dugódíj mértéke is. A túl kicsi díj nem tántorítja el kellőképpen az autósokat a belvárosi utak használatától. Londonban a személygépkocsik után napi mintegy négyezer-kétszáz forintnak megfelelő díjat kell fizetni, ami éves szinten csak a munkanapokra számolva egymillió-százezer forint, bár a díjfizetős övezetben lakók kedvezményt kapnak belőle. A három és fél tonnánál súlyosabb járművekre azonban napi hetvenezer forintnál is többet fizethetnek üzemeltetőik, ha behajtanak velük a belvárosi övezetbe.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!