Négymilliárd eurónyi, vagyis 1260 milliárd forintnyi beruházási csomagot fogadtak el az Európai Unió kohéziós politikája keretében. A fejlesztésektől ennek az összegnek a dupláját remélik hosszabb távon haszonként. Az 1,64 milliárd euró (bő ötszázmilliárd forint) összértékű vasúti beruházásokhoz 873 millió 550 ezer euró (275 milliárd forint) támogatás érkezik – jelenti a Railway Pro.

A kasszából Olaszország hasítja ki a legnagyobb adagot: 358 millió 680 ezer eurót (113 milliárd forintot) kapnak a szicíliai Circumetnea „Stesicoro-Aeroporto” elnevezésű projekthez, amely 611 millió 590 ezer eurót (192,7 milliárd forintot) kóstál. A beruházás során a Catania városközpontjából déli irányba vezető Circumetnea-vasútvonalat hosszabbítják meg 6,8 kilométernyi pályával, a föld alatti szakaszon nyolc új állomás és megálló épül. Hatvanmillió euróból (18,9 milliárd forint) új járműveket is vesznek.

Tíz uniós tagország jutott közel kilencszázmilliárd eurónyi vasútfejlesztési támogatáshoz (illusztráció, forrás: Railway Pro)

A lengyelek sem panaszkodhatnak: 222 millió 740 ezer eurós (70,2 milliárd forintos) támogatáshoz jutnak. Ebből három vasúti projektet finanszíronak részlegesen: a szczecini elővárosi hálózat létrehozását, a PKP Intercity új járműveinek beszerzését, továbbá a mazóviai Koleje Mazovieckie (KM) regionális vasúttársaság tizenhat villamos motorvonatának költségeit.

Portugália 118 millió 740 ezer eurót (37,4 milliárd forintot) kapott az ország vasúthálózatának fő tengelyének számító úgynevezett északi vasútvonal, a Linha do Norte felújításának második fázisához, az Ovar és Gaia közötti szakasz rekonstrukciójához. A 196 millió euró (körülbelül 61,7 milliárd forint) költségű beruházás a tervek szerint 2022-re készül el. A Lisszabont és Portót észak–déli irányban összekötő, 336 kilométer hosszú Linha do Norte a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) kilenc fő tengelyének egyikén, az atlanti vasúti folyosón található.

Romániának 97 millió 220 ezer eurót (30,6 milliárd forintot) ad az EU városi vasúti fejlesztésekre. Az összeg a Berceni és Pipera állomásokat összekötő, tizenkilenc kilométer hosszú, végig föld alatt futó kettes metróvonal felújításának második fázisába megy; a járműbeszerzést, valamint a pálya alépítményének és a pályamenti létesítmények (elektromos és szaniter berendezések) újjáépítését is magába foglaló nagyprojekt összesen 135 millió 830 ezer eurót (42,8 milliárd forintot) kóstál.

Csehország sem marad ki: 76 millió 160 ezer euróhoz (huszonnégymilliárd forinthoz) jut. A pénzből a Rokycany és Plzeň közötti pálya újul meg hét és fél kilométeren, Ejpovice és Plzeň-Doubravka között megépül egy új alagút, amely az ország leghosszabbja, Kysice és Plzeň között pedig új síneket raknak le. A beruházásnak köszönhetően a menetidő majdnem a felére csökkenhet a felújított szakaszon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!