Újabb részletek a Red Arrows gépének balesetéről

iho/repülés   ·   2011.08.22. 10:30
red_arrow_cimkep

A világhírű brit kötelék egyik gépének katasztrófája szombaton történt, a Bournemouth-i Légi Fesztiválon, már azután, hogy a Vörös Nyilak lerepülték a programjukat. Amint akkor beszámoltunk róla, a gép a város repülőterétől nem messze, a Stour folyó mellett zuhant le.

A szerencsétlenül járt pilóta, a 33 esztendős Jon Egging repülőhadnagy tavaly ősszel csatlakozott a kötelékhez. A  formációban a külső jobb kísérő pozíciójában repült.

Szemtanúk a becsapódás előtti pillanatokban még együtt látták a Hawk T1 típusú, tűzpirosra festett gépekkel  alacsonyan repülő köteléket. Egy videofelvétel azonban arra utal, hogy a baleset a program utolsó figurája után történt, amikor a kötelék kis magasságban szétválik. Az egyik kamera képein világosan kivehető, hogy a gépek egyike erősen veszít a magasságából. Volt, aki mindössze tizenöt méter magasan látta utoljára a Hawk-ot.

Más szemtanúk elmondták, hogy a repülőgép leszakadt a köteléktől. A bemutató frekvenciáját figyelő spotterek szerint a pilóta Mayday hívást indított. A gép, ahogy többen látták, hajtóművéből füstöt húzott maga után. A pilóta megpróbálta elkerülni a repülés irányába eső házakat. A magasságát veszítő Hawk többször a földnek ütközött egy mezőn, majd a folyó felé vette az irányt. Egy szemtanú szerint a gép a fák koronáinak magassága alatt repült, majd a folyó partjának ütközött és darabokra tört.

Egging repülőhadnagy megpróbált katapultálni. Peter Male, akinek bátyjáé a birtok, ahol a jet lezuhant, elmondta: „Az ejtőernyő a folyón úszott és két ember is beugrott, hogy mentse a pilótát. Amikor azonban kihúzták az ejtőernyőt, senki nem volt hozzákötve. Tíz perccel később a pilóta holttestét is megtalálták a parton.”

Egy rádiófigyelésre szakosodott hobbista hallotta a kommunikációt a kötelék és a torony között a baleset előtt. Amikor a Red Arrows leszállási engedélyt kért a toronytól, az egyik pilóta megkérdezte: „Hallottátok a maydayt?” A válasz ez volt: „Igen, hallottuk, valakinek gondja van.”

A becsapódás helyszínét lezárták, a RAF balesetek kivizsgálását végző szakemberei megkezdték a katasztrófa körülményeinek és okainak tisztázását.

A Red Arrows köteléket 1964-ben alapították. 1971-ben négy ember halt meg, amikor két Folland Gnat T1 repülőgép összeütközött egy keresztrepülés során.

1979 óta a Red Arrows a Hawk T1 repülőgépekkel repül, amelyek kétszeres ellenőrző rendszerrel működnek. Rolls Royce hajtóműveik 0.84 Mach sebességre képesek. A csapat 2001 óta a RAF scamptoni és lincolnshire-i  bázisán állomásozik. A pilóták több gyors repülőgép-típuson, így a Tornado, illetve az Eurofighter vadászbombázókon szereznek gyakorlatot, majd legalább 1500 repült óra után válhatnak a kötelék tagjaivá.

Tavaly márciusban két Hawk ütközött össze gyakorlás közben. A Red 7 hívójelű gép pilótája, David Montenegro hadnagy biztonsággal leszállt, de Mike Ling hadnagynak katapultálnia kellett a Red 6-ból; kiugrott vállal kórházba vitték.

Kapcsolódó hírek