Míg idehaza az egyetlen csuklós Bz-n és néhány (azóta a megszüntetett szolgáltatás miatt talán értelmét is vesztett) InterPicin kívül csupán motorikus és hajtásbeli átalakításokkal találkozhatunk a Studenka gyár „almásládáin”, tőlünk északabbra új, kétrészes vonatokkal találkozhatunk.

A vadonatúj Mravec tájba illő szerelvénye. A képre kattintva galéria nyílik (forrás: a ZSSK Facebook-oldala)

A zólyomi járműjavítóban (ZOS Zvolen) gyártott Mravec, azaz Hangya becenevű kétrészes szerelvényből a ZSSK összesen nyolcat rendelt. A hazai egykéhez hasonlóan a négytengelyes járműnek egyetlen tengelye hajtott, ám a vezérlőkocsi szerepét ellátó szekció alacsonypadlós, megkönnyítve a kerekesszékesek, babakocsisok beszállását, és szintén az esélyegyenlőségi szempontokat figyelembe véve alakították ki az illemhelyeket is. Az új csuklós motorkocsin hatvanhárman ülve száztizenegyen állva utazhatnak, a legnagyobb sebessége – a mellékvonalaknak megfelelően – 90 kilométer per óra, egyetlen szerelvény ára 1 millió 381 ezer 969 euró; közel 420 millió forint.

Mravec az átadáskor Zólyomban

A próbajárat a zólyomi régió vicinálisain közlekedik decemberig, majd a Kral'ovány (Kralován)–Trstená (Árvanádasd) vonalon jár társaival együtt, mint menetrend szerinti szerelvény.

A Studenka-ápdétről lassan négy éve írtunk először, majd elkaptuk akkor is, amikor Prágában járt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!