Az utóbbi években egymás után veszik saját kézbe a buszközlekedést azok a városok, ahol korábban a helyi Volán (most már Közlekedési Központ) szolgáltatott: Debrecen nyitotta a sort, majd szinte minden évben akadt egy-két követője, és most úgy néz ki, Komárom-Esztergom megye székhelye lesz a következő. A buszmegállók felújítását és a korszerű utastájékoztató rendszer kiépítését is magában foglaló megaprojekt több mint 5,5 milliárd forintos állami támogatásból valósulhat meg.

Az egyik tatabányai buszkülönlegesség az Ikarus 400-as ajtókkal szerelt C83. A testvérét rossz állapota miatt idén selejtezték (fotók: Bohus Dávid)

A T-Szol Tatabányai Szolgáltató Zrt. a nyáron írt ki közbeszerzési eljárást összesen negyvenegy új, légkondicionált buszra, az alábbi megosztásban:

  1. Négy elektromos midi, töltőoszlopokkal együtt
  2. Húsz 11,5–12 méteres és három 12,5–13,5 méteres, részben alacsonypadlós, dízel szóló
  3. Tizennégy alacsonypadlós, dízelmotorral szerelt csuklós.

Hivatalos eredményhirdetés még ugyan nem volt, de az index szaktopicja szerint az első részt az Evopro Modulo, a másodikat a Credo Econell City 12 és 13 páros, a harmadikat pedig az MAN Lion’s City G húzta be, a buszonkénti nettó vételár rendre 166, 69 és 87 millió forint. (Nem elírás, a nem túl sikeres magyar elektromos midi töltőoszloppal együtt közel kétszer annyiba kerül, mint egy német (valójában Törökországban vagy Lengyelországban gyártott), Euro VI-os csuklós.

Troli -> busz. Ez a 415-ös tényleg trolibuszként látta meg a napvilágot 2001-ben, új korában még Budapesten is próbázott. Senkinek nem kellett, ezért 2007-ben MAN motort és ZF váltót kapott, majd – immár buszként – az Alba Volánhoz került Dunaújvárosba. 2016 óta közlekedik Tatabányán, valószínűleg már nem sokáig

Az első két részben a kiírás paramétereit elnézve egyébként ezúttal is borítékolható volt a hazai gyártók győzelme, egyedül a csuklós kategória tűnt többesélyesnek. Forrásunk szerint az Ikarus Egyedi Kft. ebben is indult, de a buszaik drágábbak lettek volna az MAN ajánlatánál, ráadásul a férőhely-kapacitásuk alacsonyabb, az üzemanyag-fogyasztásuk pedig magasabb a nyertes Lion’s City G-től. Továbbá joggal merül fel a kérdés, hogy ezeket a buszokat hol, mikor és kik gyártották volna le, hiszen a Volánbusz által megrendelt csuklósokból egy se készült el határidőre.

CNG üzemű csuklós MAN-ek jelenleg Kaposváron és Miskolcon közlekednek, Tatabánya lehet az első, ahol a dízel változat is megjelenik (fotó: MAN)

Tatabányán jelenleg egyébként a KNYKK biztosítja a tömegközlekedést körülbelül negyven busszal, ezek fele Ikarus, negyede Credo, negyede Mercedes. A helyi flotta átlagéletkor tekintetében nagykorú, hiszen tizennyolc év fölött van; a legidősebb Ikarus harmincnégy esztendős, de a legfiatalabb Credók is tizenegy évesek már. A buszok kevesebb, mint a fele alacsonypadlós, a szóló–csuklós buszok száma nagyjából egyenlő. Akit bővebben is érdekel a jelenlegi flotta, az ide kattintson, és persze érdemes megnézni kollégánk tavalyi és több mint tíz éves, archív képeit is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!