A II. világháború óta szünetel a határátmeneti forgalom a Szombathely–Bucsu–Rohonc (Rechnitz)–Felsőőr (Oberwart) vasútvonalon, a néha fellángoló újranyitási kísérletek után a mostani tűnik a legígéretesebbnek. Az osztrák vonalrészen Felsőőr és Nagyszentmihály (Großpetersdorf) között jelenleg a Südburgenlandische Regionalbahn magántársaság a tulajdonos, és végez teherszállítást.

 

01
Ahol a bezárt vonalon is pályafelújítást végeznek...


Helmut Bieler, Burgenland tartományi közlekedési tanácsnok Felsőőrött jelentette be, hogy sikerült a GySEV-et megnyerni a projekt számára, így kezdődhetnek a tervezési munkálatok, amelyet 300 000 eurós, Európai Uniós pénzből finanszíroznak. A hiányzó láncszem közel 20 kilométeres pályaszakasz Pinkaóvár (Burg) és Szombathely között.

 

02
A vonal élő vasútmúzeum


Székely Csaba a GySEV vezérigazgatója szerint a Győr–Sopron–Ebenfurthi Vasút Zrt. magyar részről vállalja a projektgazda szerepét. A projekt szellemében történt meg az utóbbi években Felsőőr és Nagyszentmihály között a jelenleg idegen tulajdonú vasútvonal felújítása mintegy 7,2 millió eurós befektetéssel.

 

03
Felsőlövő harmadosztályú HÉV-típusépülete


Optimista számítások szerint a megvalósítás megközelítőleg 150 millió euróba kerül, a kivitelezés várható időtartama 3-4 év, tehát ennyi időnek kell eltelnie, hogy a háború után bezárt, majd magyar oldalon teljesen felszámolt vonalon újra személyvonatok járjanak. Ehhez természetesen az szükséges, hogy az EU vállalja a pénzügyi partner szerepét.

 

04
A két, ekkor még egységesen ezüstszínű Zetor egy répavonatot húz


Székely Csaba a Kurier című osztrák napilapnak elmondta, hogy a gazdasági válság miatt 25 százalékkal csökkent a teherszállítás volumene, a veszteséget részben előremeneküléssel, fejlesztéssel prróbálják enyhíteni. Emiatt továbbít a GySEV például szénvonatokat Pozsony és Románia között. A GySEV a jövőben a teherszállítást saját tulajdonú leányvállalatba szeretné kiszervezni, „ezt az EU is így akarja” – mondotta Székely.

 

05
Rohonc kissé átlényegült állomásépülete


A vasútvonalfejlesztéssel kapcsolatban Székely Csaba elmondta, hogy az EU nagy érdeklődéssel fogadja a határon átívelő infrastrukturális fejlesztéseket, „igaz, ez a fejlesztés Magyarországon nem élvez elsődleges prioritást, de talán a közeljövőben ez megváltozhat”.

Miközben Magyarországon a vasútvonal-bezárás az aktuális gazdasági – talán inkább politikai – téma, addig tőlünk alig nyugatabbra régen megszüntetett vasútvonalak újjáélesztésén fáradoznak...

 

06
„Road to Hell” – a magyar határ felé egyszer csak véget érnek a sínek
(Nagy Tamás fényképei 2004. október 23-án készültek)


Összeállította és fordította: Müller Péter

 

Kapcsolódó oldal:
Zetorral Burgenlandban – az Indóház csapata augusztusban látogatta meg a vonalat