Újjáéledt a vasút Sri Lanka északi részén

iho   ·   2014.10.17. 18:45
400px_srilanka_jaffna_uj

A Sri Lanka északi részén található Jaffna-félszigetre vezető úgynevezett északi vasútvonalon (Polgahawela–Kankesanthurai vonal) az 1983-ban kitört polgárháború súlyos károkat okozott, Vavuniyától északra 1990-ben teljesen meg is szűnt a forgalom.

Sri Lanka északi vasútvonala valaha Polgahawelától Kankasanturai-ig tartott. A háború sújtotta vonalon azonban hamarosan ismét teljes hosszában fel lehet venni a forgalmat<br>(forrás: podimenike.blogspot.com)

A harcok 2005-ben értek véget, ekkor Sri Lanka kormánya kezdeményezte az Indiai-óceán által körülölelt szigetország leghosszabb és egykor legforgalmasabb vasútvonalának számító, több mint háromszáz kilométer hosszú, széles, 1676 milliméteres nyomtávú pálya újjáépítését. A rekonstrukciót a hadsereg végezte. Thandikulamig 2009 júniusában, Omanthai-ig 2011 májusában lehetett felvenni ismét a forgalmat. A Pallaiba tovább vezető kilencvenhat kilométeres szakaszt már India állami építkezési vállalata, az IRCON International építette át: 2013 szeptemberében készült el az Omanthaitól Kilinochchi-ig tartó szakasz, Pallaiba pedig ez év tavaszán ért el a megújulás – írja a Railway Gazette.

Jaffna állomása 2011-ben még igencsak romos állapotban, húszévnyi üzemszünetet követően<br>(fotó: Gerald Pereira, Wikipedia)

A munkálatok azonban ezzel nem álltak le: október tizenharmadikán adták át a felújított, harmincnyolc kilométer hosszú Pallai–Jaffna szakaszt, újra összekötve vasúton a kilencvenezer lakosú Jaffnát a főváros Colombóval. A hivatalos ceremónián tiszteletét tette Sri Lanka elnöke, Mahinda Rajapaksa is. A nyolcszáz millió dollár költségű rekonstrukciós munkálatokat India főbiztosa kedvezményes kamatozású hitellel támogatta.

2014 októberében pedig már teljesen megújulva adta át az állomást az ország elnöke<br>(fotó: Railway Gazette)

Az átépítés során a hegesztett sínszálak alá beton keresztaljak kerültek, így a pályán már elérhetővé válik az óránkénti százhúszas tempó is. Az ország nemzeti vasútja, a Sri Lanka Railways a Bank of Ceylon támogatásával újította fel Kodikamam, Chavakachcheri, Navatkuli, valamint Jaffna állomásépületét. A jelenlegi északi végállomás Jaffna indóháza modern kiszolgáló-létesítményeket kapott, ugyanakkor megőrizték a hagyományos építészeti stílust.

Több, úgynevezett Yal Devi-expresszvonat köti össze újra az északi vonal jelenlegi végállomását, Jaffnát a fővárossal, Colombóval<br>(fotó: Lanil T Marasinghe, Wikipedia)

Kezdetben Jaffna és Colombo között naponta négy, úgynevezett Yal Devi-expresszvonat, két intercity, valamint egy éjszakai vonat közlekedik majd. A körülbelül négyszáz kilométer hosszú utat hat óra alatt teszik meg a járatok. A tehervonatok várhatóan romlandó árukat, iparcikkeket, kőolajtermékeket, valamint cementet fognak szállítani.

Az északi vonal teljes, Kankasanthurai-ig való újjáéledése sem várat már sokára: a maradék pálya átépítése a tervek szerint decemberben fejeződhet be – számol be az International Railway Journal.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek