A május végén repült első prototípuson végrehajtották a „szükséges módosításokat”, a szerdai felszállással megkezdődhetett a berepülés második szakasza – adta hírül az Irkut. Az eléggé szűkszavú közlemény szerint a repülés mintegy két órán át tartott, a gépre mérőberendezéseket szereltek, közel ötszáz érzékelőt, amelyekkel a különböző részeken a repülés közben a szerkezetre adódó terhelések hatását mérik.

(fotók: Irkut)

Ennek ott lehet a jelentősége, hogy idén tavasszal, még a szűzfelszállás előtt a CAGI-ban, a Központi Aero- és Hidriodinamikai Intézetben végrehajtott statikus próbák során a második számú, földi tesztekre szolgáló gép szárnydoboza, vagyis a szárny–törzs-csatlakozáshoz kialakított szerkezet tört el korábban, mint az ilyenkor elfogadott érték, a maximális üzemi terhelés 150 százaléka helyett 90 százalékos erőhatásnál. Az MSz-21-est egyébként az orosz gyártó egyebek mellett azért is ítéli versenyképesnek, sőt, vonzóbbnak a nyugati versenytársakénál, mert a gép szerkezeti tömege kisebb, épp mert a teherviselő elemek egy része is kompozit, például a szárnyfőtartó is.

Akkor a cég úgy informálta a külvilágot, hogy a szárny biztonsági tartaléka lehetővé teszi a repülési tesztek megkezdését, ez tehát május 28-án meg is történt. Viszont arról is érkeztek jelzések, hogy a szárnydobozt részben újra kell tervezni, meg kell erősíteni, feltehetően ezek a munkálatok zárultak most le. Ugyancsak módosították a gép szoftverét, ezt a jelentés megint nem részletezi, nyilván a fly-by-wire repülésvezérlés számítógépeinek programjáról van szó.

A közlemény nem említi, hogyan áll a többi prototípus építése. Korábbi hírek szerint a gép négy további példányát szerelik össze a repülési tesztekhez. Az első prototípus Pratt & Whitney hajtóművekkel repül, néhány hete jelentették, hogy beindultak a szélcsatornatesztek a gép hazai fejlesztésű PD-14-es hajtóművekkel szerelt verziójának modelljével. A kérdés, hogy a most gyártásban lévő további prototípusok valamelyike megkaphatja-e már az új orosz hajtóművet. Ez egy Il-76-os szárnyára szerelve már túljutott az első repülési próbákon is, és egy korábbi közlés szerint még az idén túljut az alkalmassági teszteken, tehát jövőre akár repülhet is ezzel a hajtóművel is az MSz-21-es valamelyik prototípusa.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!