Újrakezdi az Eclipse – egy apró jet története

iho/repülés   ·   2011.10.14. 12:30
cimkep

Megnyitotta a rendelési listát új gépére az Eclipse Aerospace – egy hosszú és viharos történet a jelek szerint nyugvópontra ér. Az egész iparágat érintő bejelentés természetesen az üzleti repülés évi nagy találkozóján, az NBAA konvencióján hangzott el Los Angelesben. Az amerikai cég elnöke, Mason Holland elmondta: a korábbi 500-as típus továbbfejlesztéseként készülő, kategóriájában egyedülálló, sőt új kategóriát teremtő gép első példányait 2013-ban adják majd át a tulajdonosoknak.

Az Eclipse mint konstrukció és mint cég az előző évtized egyik legkülönösebb történetét produkálta. A mostani Eclipse Aerospace elődjeként az Eclipse Aviationt Arizonában alapította Vern Raburn, a Microsoft egyik alapítója, a projekt egyik főrészvényese maga Bill Gates volt, majd a cég Új-Mexikó állam Albuquerque városába költözött.

A forradalmi előd, az Eclipse 500

A forradalmi elgondolás azonnal hatalmas sikert és már a koncepció megjelenésekor rengeteg megrendelést hozott: egy négyszemélyes apró sugárhajtású gép, amelynek ára nem haladja meg az egymillió dollárt, viszont teljesítménye, utazómagassága és gyorsasága révén sokkal vonzóbb akár légitaxinak, akár családi kisgépnek, mint az ilyen nagyságban addig kizárólag létező légcsavaros gépek, de amelyet ugyanúgy vezethet a családfő, mint a taxit a taxisofőr.

Megszületett tehát egy teljesen új repülőgéposztály, a VLJ, vagyis Very Light Jet, nagyon könnyű sugárhajtású. Az Eclipse úttörése nyomán több más cég kezdte el tervezni a maga apró jetjét. Amerikában és Nyugat-Európában pedig beindultak azok a légitaxi-társaságok, amelyek gépek százait vagy akár ezreit akarták bevetni az új közlekedési ágazatba. Ezek a társaságok valóban gyakorlatilag taxiszerű szolgáltatást terveztek nyújtani, rendelésre pilótával előálló gépekkel, esetleg az útvonalak összehangolásával, olcsó árakon.

Négy utas kényelmes légitaxizásához is elég tágas a kabin

A vállalkozás azonban pénzügyi problémák és technikai nehézségek miatt döcögni kezdett. Az Eclipse Aviation a tervezettnél jóval alacsonyabb ütemben tudta beindítani a gyártást, sőt a 2002-ben berepült első gépről kiderült, hogy eredeti hajtóművei túl kicsik, az áttervezés két év csúszást jelentett. Végül a gép a hatósági engedélyt csak 2006-ban nyerte el és egy évvel később adták át az elsőt a tulajdonosának.

A több mint százgépes induló széria így sem hozta sem az ígért paramétereket, sem az üzemeltetés alacsony költségeit, az alacsony árat sem tudták tartani. A megrendelésekből rengeteget visszamondtak, a közben bekövetkező válság sem javított a cég helyzetén: Vern Raburn lemondott és visszavonult, következett a leépítések sorozata, majd a bankcsőd, mivel a le nem szállított gépek tulajdonosai visszakövetelték az előleget, illetve beperelték a céget, amiért nem kapták vissza. Történt még egy kísérlet a gép oroszországi gyártására, de ebből sem lett semmi. Ugyancsak leállt a DayJet nevű taxivállalkozás, amely eredetileg 1400 Eclipse-t akart szolgálatba állítani.

Majd következett a cég újraalakítása 2009-ben, Eclipse Aerospace néven, azzal az ígérettel, hogy a gyártás újraindítása mellett a korábban kibocsátott gépeket a cég feljavítja az eredeti paraméterekre. A szakmai és pénzügyi alapokat pedig az az ugyancsak tavaly bejelentett változás garantálta, hogy a cégbe betársult a tőkeerős és repülővilágban nagy tekintélynek örvendő helikoptergyártó, a Sikorsky.

Az 500-as is már pilótabarát műszerfallal készült, nem csak profiknak

Ami pedig az 550-est illeti: Mason Holland elmondta, hogy javítanak a műszerezettségen, a gép tolóerő-automatát, radart, rádió-magasságmérőt, a pilótát segítő más berendezéseket is kap, új generációs lapos képernyős műszerfallal. Az utazósebesség 375 csomó, a csúcsmagasság 41 ezer láb, a hatótávolság 1125 mérföld.

És ami számunkra különösen érdekes, a gép törzsét és szárnyát tőlünk nem messze, Lengyelországban építik, a PZL mieleci gyárában, ott, ahol már korábban megkezdték a Sikorsky egyik legfontosabb helikoptertípusa, az S–70 Blackhaw  európai gyártását. Évente 50-100 Eclipse 550 elkészítését tervezik, igaz, ezek ára már csaknem 2,7 millió dollár.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.