Utolsó repülés: 15 perc, végső pihenőben az ős 727-es

iho   ·   2016.03.03. 08:45
cim4

A gép mint prototípus (fotó: Boeing)

Ritkán követ ennyi ember figyelemmel egy mindössze 10–15 perces repülést, de ez a fel- és leszállás, illetve a repülés maga még élő internetes tévéközvetítést is kapott: a Seattle-től északra lévő Everett Paine Field repülőteréről, a Boeing szélestörzsű gépeinek gyártóhelyétől átrepült a valaha volt legelső Boeing 727-es a Seattle városától délre eső Boeing Fieldre, a gyártó által fenntartott fantasztikus repülőmúzeumhoz, hogy annak legyen állandó kiállítási tárgya.

Az N7001U lajstromjelű prototípus 1962-ben Rentonban készült, ahol most a keskenytörzsű 737-eseket gyártják, az első háromhajtóműves utasszállító volt abból az 1832-ből, amit huszonegy év alatt építettek, és amelyek meghatározó gépei voltak mintegy három évtizeden át a légiközlekedésnek, mert ellentétben a korábban gyártott nagy sugárhajtású utasszállítókkal, ez volt az első jet, amely kifejezetten a rövidebb pályák használatára épült, és lehetővé tette a kisebb repterek légi összeköttetését a nagy csomópontokkal, illetve lehetővé tette az akkor előírt maximális hatvan percnél messzebbre eltávolodást a tengeri vonalakon a legközelebbi leszállóhelytől.

Ami viszonylag ritka a repülőgép-fejlesztések történetében, az első protopéldány a berepülési program végeztével közforgalomba került a United Airlines flottájában, majd 1991 januárjában teljesítette utolsó (akkor legalábbis azt hitték) útját San Francisco és Seattle között, azóta pihent Everettben. Volt is mit kipihennie: a gép 64 ezer 495 órát repült, 48 ezer 60 leszállást hajtott végre, becslések szerint több mint 3 millió utast szállított aktív életében. A gépet a United 4,4 millió dollárért vette a gyártótól, és szolgálata alatt számítások szerint 300 milliót termelt a társaságnak.

A gép megkapta ugyan az átadásakor viselt eredeti festését, a felújításának azonban a legfontosabb mozzanata az volt, hogy a FedEx egy hasonló gépet adományozott alkatrészforrásként. Félmillió dollár kellett ahhoz, hogy erre a repülésre megfelelő állapotba hozzák, plusz sokmillió dollárnyi munka önkéntesek részéről, akiknek az álma ezzel a rövid repüléssel vált valóra.

Végső landolás, háttérben az egyik 787-protopéldány (fotó: Airways Magazine)

A speciális engedély birtokában végrehajtott átrepülés eseménymentes volt, a fékszárnyakat és a futókat a háromfős személyzet nem húzta be. A 727-es az első 737-es és az első 747 Jumbo, egy négyhajtóműves 707-es és az első Dreamlinerek egyikének társaságában lesz látható a Museum of Flight pavilonjában, nyártól.

De persze korántsem ez volt a típus utolsó repülése. Valaha Ferihegyen is elég sűrűn megfordult a Lufthansa és a Pan Am színeiben, de ma már élvonalbeli társaságok nem használják, a FedEx is kisorolta a flottájából. A 2015-ös adatbázis azonban még összesen 69 szolgálatban lévő 727-esről tud, közülük három a legelső 100-as sorozatból, Afrikában, Ázsiában és az amerikai kontinensen, szinte kizárólag teherszállítóként.

Ünnepélyes fogadtatás Boeing Fielden (fotó: The Museum of Flight)

Ugyanakkor néhány példánya repül magántulajdonú VIP-gépként is. Néhány évvel ezelőtt egy ilyen gyönyörűen rendbetett példány megfordult Budapesten is, hushkitekkel, zajcsökkentőkkel felszerelt hajtóművek és csinos wingletek ékítették az amúgy is pazar festésű gépet.

A Ferihegyen járt, gyönyörűen felújított VIP 727-es (fotó: Harangozó Tamás)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek