Használt- és új buszok forgalomba állításával a fővárosi busztársaság állományából először az Ikarus 250 és 256-os típusok tűntek el, majd a helyközi forgalom sárga 260-asai búcsúztak a közelmúltban. Az elbontás elől megmentve a Közlekedési Múzeum vette állományba az egyetlen 438-as Ikarust, majd a legszebbnek tartott Ikarus E94G utolsó meglévő példányát. Igaz nemcsak Ikarusokat vezettek ki a flottából az elmúlt tíz évben: városnéző buszként funkcionál tovább a két távolsági Haargaz Saar 21 típusú, illetve törölték az állományból a nemzetközi vonalakat megjárt Bova Futurákat de eladták a leginkább különjáratra használt E13-as Ikarust is.

A helyközi forgalomban részt vevő szólók állományát legutóbb a Volán Buszpark Kft. által menedzselt, vadonatúj Credo Econellekkel frissítették, illetve negyven kiskerekű VDL forgalomba állítása van folyamatban. Az újabb járművek megjelenésével eltűnnek Pest megyéből a sárga Ikarus E94 és Rába Contact 092 típusú autóbuszok, ezzel hamarosan két, ma már nem gyártott típust vezetnek ki az állományból.

Ikarus E94 elővárosi autóbusz

Az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár Kft. a Volánbusz megrendelésére 1997 és 1998 között összesen harmincnégy Ikarus E94.60 típusjelzésű, autóbuszt adott át. Az elővárosi kivitelű magaspadlós, Rába alvázra 2-2-0 ajtóképlettel épített Ikarusok Pest megye valamennyi forgalmi üzemegységének területén közlekedtek. A típus selejtezését a kétezres évek végén kezdték meg, 2010-ben már kevesebb, mint a fele közlekedett az akkor tizenkét-tizenhárom éves autóbuszoknak. A típus utolsó éveit Cegléden töltötte, míg 2018-ban az utolsó szériában gyártott példányt is leállították.

Az elővárosi egyedi Ikarusokból mindösszesen egy korábbi prototípus példányt hagytak meg. A homlok- és hátfal megjelenésében továbbfejlesztett, E94.08 típusú Scania alvázas, első két ajtónál alacsonypadlóst korábbról aranybusz néven ismerték a szakmában.

Régen elfeledett arcát mutatja a népligeti autóbuszpályaudvar egy tizenkét évvel ezelőtti felvételen. Azóta a háttérben látható épületek és az E94-es Ikarusok sem láthatók. A képre kattintva galéria nyílik a szerző felvételeiből, amely az egyes korszakokra emlékezik

Rába Contact 092 elővárosi autóbusz

Az egykoron Győrben gyártott helyközi kivitelű autóbuszból az ezredfordulón és az azt követő évben huszonötöt szállítottak a Pest megyei járatokra, amelyekből a legtöbb a váci és szigethalmi térségben közlekedett, de jutott a monori és ceglédi forgalmi üzemek állományába is. A Rába Contact 092-esek selejtezése két nyolc éves példánnyal kezdődött, ugyanakkor négy évvel ezelőtt a flotta több, mint nyolcvan százaléka forgalomban volt. Az utolsó időszakban valamennyi szóló Rábát egységesen Ceglédre csoportosították át, ahol utolsó időszakukban közlekedtek. Az állományban jelenleg egy példány található, de hamarosan azt is leállítják.

A meglévő utolsó Rába még dabasi korszakából

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!