Üzemanyagcellás trolik Rigában, duplacsuklósok Linzben

iho/közút   ·   2017.09.10. 11:15
VanHool_Linz_kicsi

A trolibuszokkal kapcsolatban manapság sajnos leginkább vonal- vagy komplett üzemmegszüntetésekről érkeznek a hírek, de bizakodásra adhat okot, hogy vannak azért még olyan városok, ahol továbbra is fejlesztésben gondolkodnak.

Rigában jelenleg több mint száz csuklós Solaris troli közlekedik, ezeknek a felét annak idején még a budapesti vonalhálózaton is lehetett látni, hiszen a hajtásukat a Ganz készítette, így a próbafutásokat is a fővárosban végezték. A magyar cég sajnos becsődölt, majd a Škoda tulajdonába került, ezért az utolsó járművekre már a „Ganz-Škoda” márkajelzés került fel. A következő csuklóstender eredményeként megint Solarisok érkeztek, de ezekhez sajnos már semmi közük nem volt magyaroknak; Csehországban szerelték be az elektromos berendezéseket a lengyel karosszériába, a járművek a Škoda 27Tr típusjelzést kapták.

A világ első üzemanyagcellás trolibusza (fotó: Solaris)

Idén megint új Trollinók kerülnek a lett fővárosba, de a Solaris partnere ezúttal a lengyel Medcom. A karosszéria maradt a harmadik generációs, újdonságot csak a hossza jelent, ami 18,75 méter – a korábbi rigai példányok „csak” 18 méteresek.

Az igazi meglepetést azonban az önjáró képesség jelenti, amit (az akkumulátorok mellett) üzemanyagcellákkal oldottak meg. Ennek lényege, hogy az elektrolízissel ellentétes folyamat keretében a hidrogénből elektromos áram és vízpára keletkezik – ez így környezetbarát, nincs károsanyag-kibocsátás, ellentétben a dízelaggregátos segédhajtással. Ugyanakkor a trolibusz hatótávolsága jóval nagyobb, mint az akkumulátoros kocsiknak, a gyártó tájékoztatása szerint akár a 100 kilométert is eléri, ami már reális alapja lehet egy hálózatbővítésnek.

Üzemanyagcellás buszokkal már több mint húsz éve kísérleteznek a gyártók, de a magas vételáruk miatt eddig még nem terjedtek el igazán. Trolibuszba eddig még soha nem került ilyen rendszer, a rigai Solaris az első – a prototípus a TRAKO 2017 kiállításon mutatkozik majd be először a nagyközönség előtt, majd összesen tíz fog forgalomba állni ebből a típusból Lettország fővárosában.

24 méteres Van Hool Linz részére (fotó: Linz AG)

Új trolibuszokat vásárolnak Linzben is, méghozzá duplacsuklósokat a Van Hooltól. Ma gyakorlatilag a belga cég az egyetlen Európában, akinek a kínálatában szerepelnek ilyen járművek, ezért más gyártó szóba sem jöhetett. A húsz jármű húszmillió euróba került, így könnyen kiszámolható, hogy darabja 300 millió forint fölött van. Ezért a pénzért természetesen mindent tudnak a trolik, amit manapság egy troli tudhat. A teljesség igénye nélkül: modern külső-belső dizájn, teljes hosszban alacsonypadló, kamerák kívül-belül, korszerű utastájékoztató rendszer, akkumulátoros önjáró képesség. A járművek elektronikája a Kiepétől származik.

Az első kocsi nemrég érkezett a városba – érdekesség, hogy a szállításhoz használt speciális trélert is a Van Hool készítette; házon belül meg tudták oldani a dolgot, hiszen nehézpótkocsik gyártásával is foglalkoznak. A második az ősz folyamán várható, de fel fog tűnni az októberi Busworld-kiállításon is. A további tizennyolc jármű szállítása jövőre kezdődik meg és a tervek szerint 2019-ben már csak ilyenek fognak járni a város öt trolivonalán – amelyeken a követési idő egyébként egységesen tíz perc.

A duplacsuklós ízléses színvilágú beltere (fotó: Linz AG)

Míg Magyarországon sajnos előszeretettel cserélnek le csuklós buszokat szólóra, Linzben büszkék arra, hogy az új duplacsuklósok harminc százalékkal több utast tudnak majd elszállítani az elődeiknél. Ezek az elődök egyébként a 2000–2001 folyamán beszerzett Kiepe-elektronikás Volvo 7000AT-k – érdekesség, hogy a Volvo se azelőtt, se ezek után nem gyártott soha trolibuszt. (Különböző internetes portálokon láthatunk néhány őstrolit Volvo felirattal, de ott csak az alváz származik a svédektől, a felépítmény jellemzően valami helyi felépítménygyártó műve.)

A lassan eladósorba kerülő linzi Volvókat egyébként néhányan lelki szemeik előtt már a budapesti pókháló alatt látták pirosban, de információink szerint a BKV tervei között nem szerepel a közel húsz éves, problémás trolik megvétele.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek