Megkezdte az utasforgalmi teszteket a V250-es villamos motorvonatok egyik példányával az olasz nemzeti vasút Trenitalia. Az olasz rendszer szerint már ETR 700-as sorozatú járművek egyike először február 4-én késő este indult el Milánóból Bolognába, ahová hajnalban érkezett meg. A visszaútra február 5-én este került sor – adja hírül az International Railway Journal.

A vasúttársaság a tizenhét nagysebességű szerelvényt már idén nyáron be akarja vetni menetrend szerinti forgalomban az Adriai-tenger partján végigfutó Milánó–Bologna–Ancona–Pescara–Bari–Lecce és a Velence–Bologna–Bari–Lecce útvonalakon, melyeken akár óránkénti kétszázas tempóval is suhanhatnak a vonatok.

A Trenitalia flottájában kezdhetnek új, és remélhetőleg sokkal sikeresebb életet a kétes hírű V250-es motorvonatok (fotó: NS Hispeed)

A huszonöt kilovolt ötven hertzes váltakozó áramú és három kilovoltos egyenáramú betáplálásról egyaránt üzemelni képes, kétszázötven kilométer per órás sebességű (innen a V250 típusnév) motorvonatokból a holland nemzeti vasút Nederlandse Spoorwegen (NS) tizenhatot, a belga nemzeti vasút SNCB/NMBS pedig hármat rendelt 2004-ben az olasz AnsaldoBredától, hogy 2007-től közösen használják őket a Benelux-városokat összekötő nagysebességű, úgynevezett Fyra-szolgáltatás keretében.

A kacsacsőrű emlősre hajazó orrkialakítással bíró szerelvények sorsa azonban már alapjaiban belefúlt a kudarcok tengerébe. A járművek típusengedélyeztetési procedúrája éveket csúszott, csak 2012-ben hagyta jóvá azt a holland Környezetvédelmi és Közlekedési Főfelügyelet (ILT), majd még a 2012. decemberi forgalomba állítás is veszélybe került. Ezt követően 2013 havas januárjában több vonat váz alatti berendezésein komoly rongálódásokat fedeztek fel, ezért az összes vonatot azonnali hatállyal leállították a vizsgálatok lezárulásáig. Több hónapos huzavonát követően végül az SNCB/NMBS és az NS is felmondta a megrendelést a vonatok megbízhatatlanságára és biztonsági veszélyeire hivatkozva, a Fyra-vonatokat Intercity Direct néven mozdonyvontatású, nem nagysebességű szerelvényekkel helyettesítve. Az olasz gyártó ezt követően visszavásárolta a legyártott V250-eseket, melyek az anyacég Leonardo tulajdonába kerültek, miután a céget kizárták az AnsaldoBreda a japán Hitachi általi felvásárlásából – az AnsaldoBreda azóta Hitachi Rail Italyként üzemel tovább.

Az alig használt vonatokra 2017 augusztusában igen kedvező áron csapott le a Trenitalia, tizenhét szerelvényt vásároltak meg. Az üzlet öt, plusz opcionálisan további ötévnyi gyártói karbantartást is magába foglal. A vasúttársaság a piaci ártól jóval alacsonyabb költséggel, valamint a gyors rendelkezésre állás előnyével indokolta a beszerzést. A már Frecciargento-színekre fújt V250-esek közül tizenötöt terveznek használni forgalomban, két vonat alkatrészbázis lesz. A vasúttársaság reményei szerint a műszaki változtatásokkal, közepes sebességű vonalakon már megbízhatóan teszik majd a dolgukat új hazájukban a járművek – számol be a Railway Gazette.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!