Néhány nappal ezelőtt komoly ajándékot kaptak a lengyel spotterek és repülésimádók, nem beszélve magáról a fogadó légikikötőről: a szokásos 777-es helyett egy óriás kétszintes A380-as érkezett az EK179-es járatként a Chopin nemzetközi repülőtérre. Arról nem szólnak a híradások, hogy az Emirates típust cserélne, de az biztos, ez méltó megünneplése volt a Dubai–Varsó Emirates-járat négy évvel ezelőtti beindításának.

A híradások kiemelik, hogy a gép első tisztje Tomasz Lubaczewski lengyel pilóta volt, „kozmopolita” kabinszemélyzet mutatta be a hatalmas gépet az érdeklődő újságíróknak. (Nem ez volt az első A380-as-leszállás a lengyel fővárosban: 2015-ben egy utas rosszulléte miatt volt kénytelen itt landolni egy Dallas–Dubai járatot repülő óriásgép, egyébként Budapesthez hasonlóan ellátogatott ide is a Lufthansa egyik 380-asa.)

2013 februárjában Varsó lett a 129. nemzetközi desztinációja a légitársaságnak, az elmúlt négy év során 700 ezer utas vette igénybe a járatokat. Ha valakinek erről a jubileumi különleges látogatásról esetleg Budapest is az eszébe jutna: az első  Emirates-járatot a mi repülőterünk 2014. október 24-én fogadta, vagyis ősszel lesz a járatnyitás harmadik évfordulója, akkor még A330-assal jött a járat, azóta hozzánk is 777-es repül, a 330-asokat a társaság kisorolta a flottájából.

Az európai repülésekkel kapcsolatban az elmúlt időszak legérdekesebb fejleménye a légitársaság részéről az az új járat, amely Athénon keresztül rmegy Newarkba, a nemzetközi légiközlekedésben alkalmazható úgynevezett ötödik szabadságjog alkalmazásával, ami lehetővé teszi, hogy egy légitársaság két olyan pont között is működtessen járatot, amelynek egyike sem a saját bázisa, ha viszont a járat kiinduló pontja az anyaországban van.

Ilyen alapon repüli az Emirates komoly sikerrel, A380-assal például a Dubai–Milánó–New York járatot, és mint erről tavaly beszámoltunk, ha nem is az Emirates, de az Emirátusok közlekedési hatósága már jelezte, hogy esetleg hasonló új vonalak megteremtéséhez a társaság „hídfőállásnak használná Budapestet”. Az Airportal legutóbbi információja szerint a budapesti járat Newark felé történő meghosszabbításáról „továbbra is zajlanak a tárgyalások”, a portál szerint az a kérdés, megtölhtető-e naponta az ide érkező 777-es New Yorkba tartó utasokkal is.

Ugyanakkor a jelek szerint ez a fajta terjeszkedési politika, ami egyébként az Emirates meghirdetett globális koncepciójának része, egyre erősebb ellenállásba ütközik. Egyfelől az amerikai három nagy, az American, a United és a Delta most a legfelső szinten erősíti lobbitevékenységét annak érdekében, hogy Washington tegyen adminisztratív lépéseket a három nagy Öböl-menti társaság visszaszorítására, és a jelek szerint ebben Trump elnök sokkal inkább partnere a cégeknek, mint elődje volt.

Trump osztja az amerikai cégek véleményét az ügyben, hogy az öbölmentiek 50 milliárd dollárnyi kormánytámogatást élveznek, a helyzetet némiképp bonyolítja, jegyzi meg a Bloomberg, hogy ezeknek a cégeknek a terjeszkedésében érdekelt az Egyesült Államok legnagyobb exportőre: a Boeing is.

Hasonló a helyzet az Airbus felől nézve, miközben az Európai Bizottság ugyancsak komoly fellépést ígér a „tisztességtelen versenyhelyzet” ellen, sőt, az Unió vezető testülete áprilisban hirdeti meg a maga konkrét intézkedéseit ebben az ügyben. A dolog pikantériája, emlékeztet az ATW online, hogy két légitársaság-csoport különösen keményen harcolt ezért az európai fellépésért, az egyikük épp az a Lufthansa, amely nem sokkal ezelőtt kötött igen komoly partneri megállapodásokat az unfair társaságok egyikével, az Etihaddal.

Végül egy kedves gesztus az Emirates részéről, ami persze komoly üzleti fogás, illetve egy komoly üzlet prezentációja: a cég egyik 777-es teherszállítója Valentin-nap alkalmából gyönyörű rózsa-festést kapott.

A nagy nap előtt a légitársaság négy plusz cargo-járatot állított be Nairobi és Európa, közelebbről Amszterdam között, és ezek a 777F-ek csupa-csupa virágot szállítottak, plusz 350 tonnát, de több gépe repült a cégnek virágokkal tele Quitóból is a holland nagyvárosba.

A rózsás triplahetesen a felirat: „Reméljük, mosolyt fakasztunk”. Tehetjük hozzá: „Egy rózsaszál szebben beszél...” De ez a gesztus nem valószínű, hogy meglágyítja Európa szívét.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!