Május elsejétől kilenc új szabály lép életbe a luxemburgi KRESZ–ben – jelentette be François Bausch luxemburgi szakminiszter. A bevezetés szükségességét a miniszter a rossz közlekedésbiztonsággal indokolta, szerinte a módosítás kapcsán jelentősen javul majd a kerékpárosok és a gyalogosok helyzete. Nyolc európai ország, így Franciaország, Németország, Belgium, Hollandia, Dánia, Ausztria, Svájc és Spanyolország jogszabályait nézték át, ezek segítségével készült el a módosítás. A vizsgált országok harminc intézkedését elemezték, kilencet választottak ki és vezettek most be Luxemburgban.

A Kerékpáros Miskolc Egyesület összegyűjtötte ezeket, kiemelte: a legfontosabb valamennyi közül az oldaltávolságra vonatkozó kötelezettség – amiért már itthon is régóta harcolnak. Luxemburgban mostantól kötelező betartani gépjárművekkel a legalább 1,5 méter oldaltávolságot a kerékpárosok előzésekor. Sőt, még nagyobb biztonságot jelent, hogy kétsávos utakon a kerékpározó előzése az ellenirányú forgalmi sáv igénybe vételével történhet.

Luxemburgban május elsejétől kötelező lesz betartani a másfél méteres oldaltávolságot a gépjárművezetőknek

A módosítás értelmében jogszerűvé vált továbbá, hogy:

  • Két kerékpározó az úttesten egymás mellett haladhat.
  • A harmadik módosítás nem kötelező, csak lehetőség: gyermekek felnőtt kísérővel 10 éves korukig kerékpározhattak járdán eddig. A korhatárt megemelték, így 12 éves korukig tekerhetnek ott.
  • Növeli a biztonságot, hogy útkereszteződésekben, T-elágazásokban egyértelműsítik a gépjárművezetők figyelmét a gyalogosok, kerékpárosok közlekedésére felhívó átvezetések.
  • Irányjelző nyíllal ellátott villogó fénnyel jelölik az arra alkalmas jelzőlámpás csomópontokban, hol lehet kerékpárral az adott irányba akkor is tovább haladni, amikor gépjárművel ezt nem teheti meg a vezető.
  • Kerékpáros utcát vezetnek be. Ahogy a miniszter mondta: „Utcák, amelyeket kerékpározóknak és gyalogosoknak szánnak és az autókat tolerálják”. Elsősorban kisebb településeken, és olyan városi környezetben alakítanák ki, ahol helyhiány miatt nem lehet kerékpársávot létesíteni.
  • Bevezették a kerékpárral és gyalogosan átjárható zsákutcát. (Nálunk ez már működik).
  • Eltörölték azt a korábbi szabályt, amely előírta, hogy a küllőkön 10×3 centiméteres sárga jelzést kell használni.
  • A kilencedik szabályban az eddigi, kör alakú kerékpárutat jelző tábla mellett bevezették a négyszögletes kerékpárút-táblát is. Ez azokat a kerékpárutakat jelzi, amelyek használata nem kötelező (csupán választható kerékpárút; a kerékpározó haladhat az úttesten és a kerékpárúton is).

Jogszerűvé vált, hogy két kerékpározó immár az úttesten is egymás mellett haladhat

Miközben Luxemburgban életbe lépnek a szabályok, Írországban javában zajlik az előkészítés. Komoly viták folynak az MPD-ről (minimal passing distance), vagyis a legkisebb előzési oldaltávolságról. Látszik, hogy ez itt is egy nagyon fontos kérdés és megoldandó feladat. Ugyancsak másfél méterben gondolkodnak, de felmerült az is, hogy a bevezetést követően egy év múlva felülvizsgálják a közlekedésbiztonságra gyakorolt hatását. Sajnos mi még itt sem tartunk, de a Kerékpárosklub bízik abban, a hazai viszonyokat érintő KRESZ-módosítás előkészítése hamarosan folytatódik. Mint mondják, az előzési oldaltávval nem csupán a KRESZ előírásai szempontjából lehet és kell foglalkozni.

Azt ígérik, a kérdésben a KME Facebook-oldalán nemsokára meglepetéssel jönnek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!