csik

 

 

 

A kisvasutat és történetét bőségesen ismertettük egy régebbi írásunkban, most inkább az „apró” érdekességekre és az élménybeszámolóra térnénk ki. Nos, az NyK rendkívül jó adottságokkal rendelkezhetne, ha a pályaállapotok jobbak lennének. A települések központjában halad, mintegy villamosként feltárva az „elővárosokat”. A kisvonatok szeptember óta nem mentek Herminatanyán túl, de hát most az idáig tartó 23 kilométer megtétele is másfél órába került. A kisvasút balsai végállomásán – amely az utolsó napokban csak melegedőként szolgált a vonatpótló busz vezetőinek – a forgalmi irodában található egy rendelkező készülék, amely soha nem volt üzemben. Érdekessége, hogy Balsa állomást három vágánnyal ábrázolja (mindig is két vágányú volt), valamint bejáratot lehetett állítani rajta a Tisza túlpartján fekvő Kenézlő felől, bár a mindössze 14 évet szolgáló hidat a második világháborúban a német csapatok felrobbantották, és azóta sem épült újjá.

 

01
Nyíregyháza-Átrakó nagyobb forgalomra született

02
Indulásra készen

03
Zászló- és virágdíszbe öltözött a mozdony az utolsó alkalomra

05
Ki mondta, hogy nincs rá igény?

06
Sóstógyógyfürdő, régen a villamos idáig közlekedett

07
„Városi vasút” Kótajon

08
Zötyögés...száguldás is lehetne, ha...

A kisvasút utolsó napja csendesen telt, nagy csinnadratta nélkül. Mintha senki sem hitte volna el, hogy vége. A metsző északkeleti szélben az utolsó vonat mozdonyai nem sokkal éjfél után tértek be a fűtőházba. Az itteni vágányon egy durrantyú szólt hatalmasat, belehasítva az éjszaka csendjébe, és talán ekkor tudatosult a jelenlévőkben, hogy ez az üzemzárás nem olyan volt, mint a többi...

 

09

Pótlóbusz indul Herminatanyáról Balsára...

 

10

...ahol már csak a tábla marad

 

11

A (gyász)hirdetmény

 

12

Az autóbuszmenetrend nem túl igényes elhelyezése

 

13

Balsai Tisza-part (volt) végállomás

 

14

Hídfőmaradvány Balsán

 

15

Egyállásos mozdonyszín

 

16

A kapcsolótáblán három vágány, és a Kenézlő felőli bejárat is szerepel

 

17

Fordul a mozdony Nyíregyházán

 

18

Ez a vonat valóban az utolsó
(a szerző felvételei)