csik

 

 

 

Kocsord...talán sokan nem is tudják, hogy vasút is jár arrafelé, a település nevéről mindenkinek előbb jut az eszébe a tévében nyilatkozó Szalacsi, és az atombunkert építő „Árpi, a jómunkásember”. Elágazó állomásból viszont most átmenővé vált, Fehérgyarmatig még eldöcög a vonat, de a csengeri elágazás már a múlté.

 

01-farkas_janos
Csörgős személyvonat dübörög Kocsord alsónál

02-farkas_janos
Bz tűnik fel a távolban

03-farkas_janos
Az elágazás a korai alkonyatban
(Kocsord alsón Farkas János fényképezett)


Alig több, mint száz évet ért meg a vonal, 1908. augusztus 1-jén építette a szatmár–mátészalkai HÉV társaság. Összeköttetésnek szánták a Szatmárnémeti–Nagykároly és a Debrecen–Mátészalka vonalak között. Sorsa majdnem kísértetiesen megegyezik társáéval: Trianon után megszűnő, a bécsi döntéssel újrainduló forgalom a pálya teljes hosszán. Végül a második világháború után végleg felszámolt határátmenetet követően 1972-ben bezárták a román oldalon maradt rövidke vonalat. A magyar szakasz még harminchét évig bírta...

 

04-papp_gyorgy

Az utolsó Bz indulásra vár Csengeren

 

05-papp_gyorgy

A zártárcsa jelkép is lehetne

 

06-papp_gyorgy

Csenger, utoljára
(a csengeri fényképek Papp György munkái)