Végre forgalomba állhat a Qatar első Szuperjumbója!

iho   ·   2014.09.17. 16:15
cim2

Sok hónapos huzavona után a Qatar Airways végre a Szuperjumbo-klub tagjává vált. A légitársaság vezetője, Akbar Al Baker, és az Airbus elnöke, Fabrice Bregier jelenlétében adták át a társaság első A380-as óriásgépét, amely az ünnepségről kiadott közlemény szerint „új fejezetet nyit a Qatar Airways történetében”, tekintve, hogy a típus „egyedülállóan kombinálja a megnövelt kapacitást, a nagy hatótávolságot és a verhetetlen üzemanyag-hatékonyságot”, de a közlemény kiemeli az utasok rendelkezésre álló különleges luxus-körülményeket is, illetve a légitársaságnak ugyancsak fontos „beépített flexibilitást”, vagyis hogy a kabint az ötcsillagos utaskiszolgálás érdekében alakítani lehet.

A Qatar-vezér és az Airbus-elnök a gép előtt

A Qatar A380-asának valamennyi ülését ellátták a legfrissebb kiadású utasinformációs és szórakoztató rendszerrel. A teljes kapacitás 517 utas: 461 az economy, 48 a business ülések száma és nyolc személy élvezheti az első osztály kivételes kényelmét. A business és az első osztály a felső fedélzeten lett kialakítva, és itt kapott helyet a prémium-osztályok utasainak egy kellemes lounge is: ezzel a Qatar azon kevés légitársaságok egyike lett, amelyek az A380-as hatalmas belső terét ilyen bár-társalgó működtetésére is kihasználják.

Fontos és érdekes momentum, hogy Al Baker beszédében azt emelte ki, hogy az A380-as forgalomba állításával megerősödik Doha pozíciója, mint kulcsfontosságú regionális és globális légiközlekedési csomópont. A megjegyzés mögött igen komoly történet húzódik: mint arról az iho/repülés többször is beszámolt, az óriásgép beállításának több évig volt akadálya, hogy csúszott Doha új légikikötőjének átadása, a katari főváros régebbi repülőterén ugyanis sem hely, sem megfelelő létesítmények nem voltak a kétszintes óriás kiszolgálására.

Ez a fotó még februárban készült, a Qatar összesen tíz 380-ast állít forgalomba

A több éves csúszás után idén végre sikeresen megnyitott, mostani formájában évi 30 millió utasra méretezett (későbbi fejlesztésekkel 70 milliós kapacitásúra növelhető) Hamad International ugyanis nemcsak az óriásokat fogadó pompás új terminál-komplexummal válik igazi Szuperjumbo-fészekké, ahol jelen pillanatban egyszerre nyolc ilyen gépet tudnak kiszolgálni, hanem szuperhosszú pályáival is, amelyek azért fontosak, hogy az A380-asok teljes terheléssel, a hosszú járatokhoz mért feltöltöttséggel és üzemanyag-mennyiséggel is fel tudjanak szállni a legforróbb öböl-vidéki nyári időben is.

Látványos ünnepség, a háttérben a második 380-assal

A májusi reptérnyitáskor úgy hittük, hamarosan leszáll majd a Qatar első 380-asa is, hiszen addig úgy lehetett tudni, hogy az új légikikötő csúszása volt csak az akadálya a Szuperjumbo beállításának. Azonban a légitársaság számára a reptérnyitás késése után a gép okozott gondokat. Még idén februárban adtunk hírt arról, elkészült a Qatar első 380-asa, Al Baker ekkor úgy nyilatkozott, hogy ezt és a következő két példányt a korábban tervezett áprilisi–májusi időpont helyett júniusban veszi majd át a légitársaság. Nos, ehhez képest következett a nyári meglepetés: noha a júliusi Farnborough-i repülőszalon egyik sztárjának szánták a Qatar első Szuperjumbóját, Al Baker bejelentette, a gép mégsem jelenik meg a társaság színeiben az idei legnagyobb légi kiállításon, mert a gép átvételekor, amely egyben a belső berendezés és az utaskényelmi és szórakoztató rendszer próbája is, „bizonyos elemek” nem feleltek meg a társaság magas szintű elvárásainak. Márpedig Al Baker csak azt veszi át, ami tökéletes, ez így történt a reptér esetében is.

A Qatar ezzel a típussal az óriásgépek forgalmában is versenyezni tud az Öböl-menti konkurenciával

A mostani ünnepélyes átadáson sem Al Baker, sem Bregier nem részletezte az óriásgép körüli bonyodalmakat. Mindenesetre a Qatar a tizenkettedik légitársaság, amely forgalomba állítja a kétszintes utasszállítót, az első járat a Doha–London lesz, a következő pedig a Doha–Párizs. Az Airbus közleménye szerint a gépnek eddig 318 példányára kapott a gyár rendelést, ezzel a szupernagy gépek piacának 90 százalékát fedi, a jelenleg dolgozó flotta 142 gépe másfél millió repült órát és vagy 180 ezer járatot teljesített. Eddig 65 millió utas ismerkedhetett meg az óriásgép komfortjával, 41 repülőtéren fogadják a típust, a 380-asok által repült hálózat pedig egyre nő, hangsúlyozza a gyártó közleménye.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek