Találkozott a törzs középrésze a szárnyakkal – a randevú azt jelenti, megkezdték az első modernizált A330-as végszerelését Toulouse-ban. Amint ezt korábban jeleztük, a 2014-ben Farnborough-ban meghirdetett programnak két fontos célja van, egyrészt alternatívát kínálni azoknak a vásárlóknak, amelyek az A350-es legkisebb, nyolcszázas változatát akarták, de erről a gyártó már lemondott. Másrészt a legfontosabb cél természetesen a sikeres konkurenciaharc az amerikai versenytárssal: az Airbus eladási főnöke, John Leahy egyenesen 787-gyilkosnak becézte a most alakot öltő gépet.

Amit persze az amerikaiak erős túlzásként aposztrofálnak. A 330neo, hasonlóan a keskenytörzsű, valóban hatalmas sikerű 320neo gépcsaládhoz, elsősorban az új hajtóművel kínál az eddig bevált 330-asokhoz képest olcsóbb és gazdaságosabb üzemeltetést. Ez az új hajtómű pedig nem más, mint a gyilkolás alanya, a teljes egészében új konstrukcióként született 787-es egyik hajtóművének, a Trent 1000-nek módosított változata, a Rolls-Royce Trent 7000.

Ami az amerikaiak szerint azt jelenti, hogy az európaiak egy nehezebb (hagyományos szerkezetű, nem kompozit) gépet repültetnek ugyanolyan teljesítménnyel, és ez nem annyira válik a 330neo javára a 787-essel való összehasonlításban. A Boeing kommentárjai azt érzékeltették, hogy ha a 330neo mindössze két év alatt megvalósul a program meghirdetésétől, az eleve azt jelzi, hogy a gépen az alapváltozathoz képest a hajtóműcserén túl nem lesznek túlságosan nagy módosítások.

Az európaiak az új szárnyban és a 320neo sharkletjéhez hasonló szárnyvégkiképzésben bíznak, az aerodinamikai változtatásokban, az amerikaiak szerint azonban nincs szó igazán új szárnyról, csak a fesztáv 3,7 méteres megnöveléséről és az új wingletekről. A hatótávolság pedig nem haladja meg a 787-esét, a legnépszerűbb 9-es Dreamliner valamivel többet is tud. Viszont a 330neo fő vevője, az Air Lease főnöke, Steven Udvar-Hazy azzal érvelt a maga megrendelése kapcsán, hogy világ vonalhálózatának többsége amúgy sem hosszabb, mint a rövidebb törzsű 800-as neo maximális, 7500 mérföldnyi hatótávolsága. Viszont sokkal rövidebb, 4000 mérföld körüli távokon a gép 400 fölé növelt utasszámmal repülhet, ezesetben az egy utasra eső üzemeltetési költség, jó kihasználtság esetén, alacsonyabb, mint a 787-esé.

A „787-gyilkos” funkció azért abban is tetten érhető, hogy a gépet az Airbus akkor állítja ismét az érdeklődés fókuszába, amikor amúgy a repülővilág, legalábbis az amerikaiak, a 787-es első példánya leszállításának ötödik évfordulóját ünneplik. Leahy szerint a 330neo flotta 2030-ra meghaladja majd az ezret, jelenleg tíz cég 186 példányt kötött le belőle. (A 787-esekből eddig 455 gépet adott át a gyártó, és még hátra van a mostani rendelési lista szerint 706 legyártása).

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!