Veterán a csatamezőn

Kemsei Zoltán   ·   2012.09.08. 12:15
00

Nem kevés munka állt a felújítás mögött. A Trumant kisebb szerelgetések után augusztus 24-én vontatták át Istvántelekre (az Indóház szeptemberi számában, amelynek lapzártája nem sokkal a nemzeti ünnep után volt, még csak jövő időben tudtunk írni róla), és a külcsín rendbetétele után következhetett a nagy feladat: a belbecs.

Rákosrendezőn a furcsa menet 2012. augusztus 24-én<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(fotó: Pénzes Sándor)

A kazánt ki kellett mosni, el kellett végezni millió és egy kicsinek tűnő, ám annál fontosabb javítást, aztán következhetett a vízpróba, és jöhetett a legfontosabb. a kazánvizsga. A Truman üzemi kazánnyomása aktív korában 16 bar volt, de a történetek szerint fele ennyivel is könnyedén vontatott rövidebb-hosszabb szerelvényeket. Hiába, a hadimozdonyokat úgy tervezték, hogy ne csak az optimális körülmények között tudjanak dolgozni, a nyugati fronton az utánpótlást szállítva nem mindig voltak meg a feltételek egy precízebb gépezet üzemeltetéséhez.

Felújításra várva<br>(Kadocsa Gyula felvételei)

Az öreg harcos mindenesetre jól vizsgázott: a kazán nyolc barig terhelhető. Szeptember 7-én, pénteken nagy ünnepségre készítették fel a mozdonyt. Korán kezdődött a nap: már előző este fel kellett fűteni, bár Istvántelektől a Magyar Vasúttörténeti Parkig gőzben ugyan, de vontatva tette meg az utat a 411,118. A kazánbiztos a Parkba érkezett meg kora délután. A mozdony üzemét végül 8 bar kazánnyomással, az eredeti érték felével engedélyezték, a Truman vonalon ugyan nem, de a Parkon belül önállóan közlekedhet. A szakvélemény szerint azonban 2-3 futás után (ezek gyakorlatilag az őszi rendezvényeken mozgást takarják) mindenképp szükség lesz a kazán fővizsgájára.

A 17-es Nohab visszaindult, miután átvontatta a Trumant

A 411,118 üzemképessé varázsolását kis ünnepség követte. Meghívott vendégként Ungvári Csaba, a MÁV-Start Zrt. és a MÁV-Trakció Zrt. vezérigazgatója, dr. Márkus Imre, a Magyar Vasúttörténeti Park igazgatója, és Horváth Lajos, a Magyar Vasúttörténeti Park Alapítvány kuratóriumának elnöke előtt tett egy kört a fordítókorongon a mozdony, majd a vállalkozó kedvű vendégek utazhattak is a vezérálláson. A köszöntő beszédekben elhangzott, hogy a 411,118 az első olyan gőzmozdony Magyarországon, ami civil kezdeményezésre lett üzemképes, a Történelmi Magyar Vasúti Kultúráért Egyesület a Magyar Vasúttörténeti Parkkal és a MÁV-val együttműködve további gépek felújítását is tervezi.

A Truman szeptember 8-án és 9-én, a kerti vasutak találkozóján képviseli a nagyvasutat, majd részt vesz a szeptember 15-16. között megrendezendő gőzmozdonyversenyen is.

Kapcsolódó hírek