Sok-sok év el fog még telni, mire értékelhető sebességgel haladnak majd a vonatok Újvidék és a magyar határ között is, mindenesetre Újvidék és Belgrád között olyan lendületbe jött a vonalfelújítás, amely a legjobb jugoszláv napokat idézi, Prokoppostól, és teljesen átépített belgrádi vasúthálózatostul. A kontraszt Belgrád felé haladva Újvidéknél drámainak mutatja magát. Ha valaki a Szabadka és Újvidék közötti kétórás, legjobb esetben negyvennel megtett vonatút után még le tudja küzdeni a frusztráltságát, hogy kinézzen a vonatablakon, biztató fejleményeknek lehet tanúja.

Az ablakon kibámulás persze korábban is tanulságos, leginkább az utolsó kocsi lezárt átjáróajtaján át érdemes tanulmányozni a pályát, hiszen semmiféle különbség nem fedezhető fel ahhoz képest, mintha mondjuk Diósjenő és Nagyoroszi között bámulnánk hátrafelé a Bézé panorámaablakából. Ugyanazok a zsombékok, mindenféle ágyazathoz egyáltalán nem hasonlító alapanyagban eltűnő faaljak és sínek.

Az Újvidékről való indulás után változik a kép, ehhez a felütés az új Zezelj-híd, melynek átadásáról portálunk is beszámolt. A híd elegáns, alsópályás, kosáríves konstrukció, melynek keleti oldalán helyezkedik el a kétvágányú vasúti pálya, nyugati oldalán közút vezet át a Dunán. A régi, használaton kívül helyezett vasúti híd a belváros felé tekintve még látható. A hídon lévő két vágányt – bár a híd mindkét végén be van kötve a főpályába – jelenleg csak féloldalasan használják, a szélső vágány felett még felsővezeték sincsen. A lassú átgördülés során van idő megfigyelni az új híd részleteit.

Duna-parti viadukt és alagút együtt, térképen

A Duna jobb partjára átérve a túrásnyomok és a felhalmozott töltőanyag mutatja, hogy valami készül, miközben a vonat ismét elhanyagolt pályán, a kocsikat szinte végigkarcoló sűrűségű akácosban, dülöngélve küzdi fel magát az alagúthoz, amely a Fruska Gora-minidombság főgerincét szúrja át. A munkák itt nem a pálya mentén, hanem attól távolabb, teljesen új nyomvonalon folynak. Az orosz vasúti anyacég leányválallata, az RZD International itt a kivitelező, a jelenlegi kanyargós, a domboldal vetődéseit követő nyomvonalat fel fogják hagyni, helyette a Duna partjával párhuzamos viadukt épül, a Zezelj-hídtól egészen az alagútig, tehát a vasútvonal elszakad a terepadottságoktól. A több kilométer hosszan húzódó viadukt pilléreinek mindegyike épül már, van, ahol még csak az alapozás készült el, de van, ahol már maga a jó tízemeletnyi magasságú pilon is áll. A jelenlegi kanyargós pálya helyett nyílegyenesen emelkedő, majd enyhe jobbos ívvel az új, kétcsöves alagúthoz érkező pályán a személyvonatok kétszázzal, a tehervonatok száznegyvennel haladhatnak majd – feltéve, hogy lesz ehhez megfelelő jármű, tehát kicsit hasonló a helyzet a Szajol és Békéscsaba közötti álmokhoz.

Ilyen szépen azért a vonatból sajnos nem látszik...alattunk a Duna, szemben Cortanovci, a kettő között az új alagút

Az új alagút a régi téglahomlokzata felett vág bele a domboldalba és közvetlenül Cortanovci állomására érkezik be, amelyet cipőkanállal erőltettek be a település házai közé.

A szintén erőteljesen átépülő, RZD-s konténerekkel és munkaszerelvényekkel erősen megszórt Indiján áthaladva a vonat a deltában nem Ópazova és Belgrád, hanem nyugat felé, a horvát határ irányába fordul, majd Golubinciben megáll és mozdonycsere van. Ennek az az oka, hogy az Ópazova irányában közvetlen csatlakozást adó deltaág és a hozzátartozó átemelés még nem készült el teljesen, a vágányok már a helyükön vannak, de a felsővezeték még hiányzik. Ezt a deltaágat a Golubinciben történő irányváltással lehet kikerülni, ami meglehetősen időigényes, de legalább közelről meg lehet szemlélni a keresztező, Újvidékre igyekvő Flirtöt.

Látható tehát, hogy szerb szomszádaink túl vannak már a szavakon, és tettekben is előreléptek, mindeközben lepottyan a vonalon egy két-három őriszentpéteri viaduktot kitevő műtárgy. Könnyíti a helyzetüket, hogy számukra a vonalvezetés nem kérdéses: Budapestre – legalábbis Szabadkáig – mindenképpen Újvidéken át vezet az út, ráadásul ez a nyugati irány, természetes prioritás. Csak mi vagyunk megáldva ezzel az OTRT-s, szegedi problémával – bár nem mintha ezzel foglalkozna most bárki is...

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!