Vihar egy pohár vízben: repülnek az orosz 737-esek

iho   ·   2015.11.08. 13:45
Aeroflot_-_Nord_Boeing_737-505_cim

Oroszország illetve a Független Államok Közössége légitársaságainak Boeing 737-esei zavartalanul tovább repülhetnek. Mint beszámoltunk róla, csütörtökön a MAK, az orosz Államközi Légügyi Bizottság – nyugodtan mondhatjuk: világraszóló megrökönyödést okozó – döntést hozott, miszerint a globálisan elterjedt, sokezer példányban repülő keskenytörzsű típuscsalád nem felel meg a repülésbiztonsági normáknak, és ezért a MAK visszavonta a 737-esek légialkalmassági engedélyét.

Amire a jelek szerint nem volt joga, ezt egyébként az orosz közlekedési tárca már a megdöbbentő intézkedés megjelenése után közvetlenül leszögezte. Mint a pénteki jelentések beszámolnak róla, a típus azóta is a szokásos mód részese a kontinensnyi ország külső és belső légiforgalmának. Okozott is volna, nem kis gondot, ha a letiltás érvényes lett volna, hiszen több mint 200 Boeing 737-est üzemeltetnek az orosz légitársaságok (korábbi beszámolók csak 125 gépről tudtak), igaz, többnyire nem orosz, hanem egy adózás szempontjából kedvezőbb államnak (Aruba, Bahamák), vagy a lízingcég országának (Írország) a lajstromjele alatt.

(fotók: wikimedia.commons)

A másik, az Oroszország és a volt köztársaságok légiközlekedését felügyelő szervezet, a Szövetségi Légiközlekedési Ügynökség az ügyben az érintettek, tehát a típust üzemeltető légitársaságok bevonásával tartott pénteken értekezletet a helyzetről, amelyen azonban a MAK legfontosabb két vezetője nem jelent meg. Viszont kissé zavaros formában a MAK maga is kvázi visszavonta az előző nap emailben és interneten közreadott intézkedését.

A MAK ugyanakkor az egész történet felelősségét az orosz kormány alá tartozó légiközlekedési ügynökség, a Rosaviatsia számlájára írta, és ezen a ponton kapcsolódik az ügyhöz a Tatarstan légitársaság 737-esének 2013-ban történt katasztrófája. A MAK ugyanis az eredeti, a légialkalmassági engedélyt visszavonó levelében azt állította: épp a Rosaviatsia állapította meg a baleset kivizsgálásának konklúziójaként, hogy a gép nem pilótahiba, hanem a magassági kormány vezérlésének hibája miatt, tehát konstrukciós probléma következtében zuhant le. A MAK szerint a Rosaviatia ennek ellenére nem volt hajlandó megtenni a megfelelő lépéseket, és ezért vette a kezébe a MAK az ügyet, úgymond a légiutasok biztonsága érdekében.

A Rosaviatsia képviselője ezzel szemben azt mondja, hogy a zárójelentés még nem készült el, és a MAK valótlanságokat állít a kazanyi baleset vizsgálatáról. Ráadásul etikátlan, és a szakmaisággal is ellentétes egy vizsgálatról beszámolni a médiának, még mielőtt megszületik a zárójelentés. A Rosaviatsia szerint is szükséges garantálni az utazóközönség biztonsághoz való jogát, ugyanakkor leszögezi, minden alapot nélkülöz az Oroszországban vagy másutt lajstromba vett Boeing 737-esek légialkalmassági engedélyének visszavonása, amelyre egyébként a MAK amúgy sem jogosult.

Mint előző cikkünkben említettük, a Tatarstan 737-esének lezuhanását az eddigi információk szerint a két pilóta halmozódó hibái okozhatták, a rossz megközelítéstől az átstartolás helytelen végrehajtása, a túl nagy állásszög és a sebesség elvesztése mellett a gép túlságosan meredek átnyomásáig. A MAK szövege arra utal, hogy a túl nagy állásszöget okozta volna valójában a magassági kormány trimmjének elfutása.

Az ügyről beszámoló repülésbiztonsági portál, az Aviation Herald jelzi, hogy a kazanyi katasztrófa kivizsgálásában az amerikai légügyi szervek is részt vesznek. Azonban az érvényes nemzetközi előírásoknak megfelelően a Szövetségi Légügyi Hivatal, az FAA nem nyilatkozik még zajló vizsgálatról.

A Kommerszant moszkvai napilap által megkérdezett szakértő azt mondja, hogy az egész ügy vihar egy pohár vízben, valójában arról van szó, hogy a MAK szeretné, ha minden, a repüléssel kapcsolatos hatáskör, a repülésbiztonság ellenőrzése és a légialkalmassági engedélyek kiadása egy szervezethez tartozna. Mint ismeretes, a nemzetközi normáknak megfelelően ez szinte mindenütt gondosan kettéválasztott, elkülönült hatáskörökkel felruházott hatósági munka: az USA modelljében a légügyi adminisztrációt az FAA, a közlekedési események kivizsgálását az NTSB végzi, nálunk a Nemzeti Közlekedési Hatóság, ezen belül is a Légügyi Hivatal felügyeli a repülésügyet és jogosult döntésekre, rendeletek kiadására, és külön létezik a közlekedési, ezen belül a repülési események független kivizsgálását végző Közlekedésbiztonsági Szervezet.

A Kommerszant szakértője arra utal, a MAK szeretné, ha Oroszországra és a volt szovjet tagköztársaságokra is kiterjedően egyedül lehetne gazdája a légiközlekedés minden aspektusának, a hatósági munkának és a repülésbiztonsági tevékenységnek egyaránt.

Egy másik érdekes utalása a cikknek az, hogy a 737-esek letiltása valamilyen formában kapcsolódhat a Metrojet orosz légitársaság egyiptomi balesetével is: az amerikai típus letiltása körüli vihar úgymond elterelte volna a figyelmet az európai gyártású 320-as tragikus balesetéről.

A Boeing egyik szóvivője bejelentette, a gyártó kész találkozni az orosz illetékesekkel, hogy tisztázzák, miféle aggodalmak léteznek a 737-es kapcsán.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.