Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter, Simicskó István honvédelmi miniszter és Szepessy Kornél, a HungaroControl (HC) vezérigazgatója átadta a légiforgalmi szolgálat Nemzeti Közszolgálati Egyetemen elhelyezett 3D toronyszimulátorát. A 180 fokos, 3 dimenziós szimulátor a HC tornyos légiforgalmi irányítóinak képzése mellett lehetőséget biztosít a Magyar Honvédség irányítói szakállományának felkészítésére, jártasságának fenntartására, speciális repülésirányítói eljárások (például pilóta nélküli repülőgépek irányítása, speciális megközelítési eljárások) begyakorlására és tesztelésére is – adja hírül a HungaroControl közleménye.

A rendezvényen a honvédelmi miniszter és a HungaroControl vezérigazgatója stratégiai partnerségi megállapodást írt alá. A megállapodás keretében többek között a korszerű polgári-katonai integrációhoz, a légiforgalmi tájékoztatáshoz, nemzetközi képviselethez, szakmai képzésekhez, és a kutatás-fejlesztés témaköréhez kapcsolódó együttműködési lehetőségekről állapodtak meg.

A HungaroControl tornyos légiforgalmi irányítói számára a képzés egyik fontos eszköze a valóságot modellezni képes, 180 fokos, 3 dimenziós képi megjelenítéssel rendelkező toronyszimulátor, amely jelenleg három polgári (Budapest, Sármellék, Debrecen), három katonai (Szolnok, Pápa, Kecskemét) és egy fiktív repülőtér teljes vizuális és funkcióbeli szimulációját tudja maradéktalanul ellátni.

Eljárásokat, bonyolult helyzeteket gyakorolhatnak katonák és civilek egyaránt

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem kampuszán most elhelyezett rendszer emellett lehetőséget ad a Magyar Honvédség irányítói szakállományának felkészítésére, jártasságának fenntartására, és speciális repülésirányítói eljárások (pl. pilóta nélküli repülőgépek irányítása, kezelése, polgári forgalomba való illesztése vagy speciális megközelítési eljárások) begyakorlására, tesztelésére is.

– A HC évtizedekre visszatekintő részvétele a polgári-katonai együttműködésekben kiemelkedő fontosságú Magyarország szövetségi munkájában, amelynek kiváló példája a koszovói magaslégtér újranyitásához nyújtott szerepvállalás – mondta el Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter.

A rendezvényen Simicskó István honvédelmi miniszter, és Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója stratégia partnerségi megállapodást írt alá.  A megállapodás keretében többek között a korszerű polgári-katonai integrációhoz, a légiforgalmi tájékoztatáshoz, egyes technológiák harmonizációjához (például MATIAS, a HungaroControl által használt léginavigációs szoftver), nemzetközi képviselethez, szakmai képzésekhez, valamint a kutatás-fejlesztés témaköréhez kapcsolódó együttműködési lehetőségekről állapodtak meg.

A HC-vezér és a két miniszter a szimulátorban, a háttérben egy C-17-es mozog

A felek továbbra is elkötelezettek egy harmonizáltabb hazai ATM környezet megvalósításában, mely a nemzetközi polgári és katonai szakmai környezetben is példaértékű eredményeket mutathat fel. Simicskó István honvédelmi miniszter az együttműködés aláírásával kapcsolatban elmondta: – A stratégiai megállapodás aláírásával a honvédelmi tárca újabb szándékát fejezi ki a pán-európai ATM folyamatok támogatásához, a SES célok megvalósításához.

Szepessy Kornél, a HungaroCoontrol vezérigazgatója elmondta: – A megállapodás biztosítja a polgári-katonai együttműködés fejlődésének jelenlegi lendületét, és azt, hogy a jövőben közös megoldásainkkal érjünk el hatékonyságjavulást a légtérhasználók javára, és számottevő nemzetközi sikereket a magyar légiközlekedés elismertségének fenntartására – hangzik a HungaroControl közleménye.

Mint arról korábban beszámoltunk, ez a toronyszimulátor eredetileg Ferihegyen, a HungaroControl központjában dolgozott, ahol az iho/repülés rovatvezetőjének is volt alkalma alaposan megizzadni benne a virtuális, de nagyonis élethű, és persze egyre nehezebb és bonyolultabb helyzetek megélése, szerencsésebb esetben megoldása során...

Az iho/repülés látogatásakor persze Ferihegy volt a szimulált reptér

Talán érdemes ideidézni az élményt a 2012-ben írt beszámolóból: – Hajdufi Tibor segítségével kellett úrrá lennem az egyre sűrűsödő forgalmon, a 31-es jobb és balpályára. A két szobával arrébb ülő álpilóták révén és rádiózásuk közepette egyre csak jöttek a gépek, volt egy, amelyik különösen megtréfált, mert rövid vizuális megközelítéssel szinte „rácsapott” a pályára, alig volt időm eldadogni neki a leszállási engedélyt és a széladatokat. Ugyancsak emlékezetesen bonyolult helyzet volt, amit egy C-17-es idézett elő azzal, hogy 31L helyett a jobbpályát kérte felszállásra. Mindeközben az Alfa 1-es és 2-es várópontoknál ott toporogtak a felszállni készülő további madarak, és azt is meg kellett tanulnom, mikor indíthatom a következő felszállót az előző után, mikor engedhetem felgurulni a pályára a startolni készülő repülőt, noha a pálya vonalában egy másik a végső megközelítést végzi, igaz, még megfelelően biztonságos távolságban. És hogy miképp kérhetem ezt az érkezőt a legkisebb biztonságos sebességre való lassításra... Mindig is tudtam, hogy ez a munka szép és izgalmas, de hogy ennyire, azt most értettem meg igazán.

Amikor az újságíró küzd az egyre fokozódó helyzettel

A mostani átadás egyfajta előzményeként született meg 2012-ben az az együttműködési megállapodás, ami lehetővé tette, hogy a magyarországi katonai bázisok irányítói is ide járjanak gyakorolni. A helyzet most annyiban változott, hogy a HungaroControl irányító jelöltjei a Közszolgálati Egyetemen gyakorolnak a toronyszimulátorban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!