Vírus-variációk légiközlekedésben: vonalak, gépek, leállások, visszamondások

iho   ·   2020.03.02. 12:00
csm_A330-300_Air_Asia_X_5263e9d735_cim

Megtörtént a minőségi változás, míg a vírus megjelenése utáni hetekben elsősorban a Kínát, illetve az érintettebb ázsiai országokat a külvilággal összekötő járatok álltak le vagy ritkultak, most már az európaiak Európán belül is erősen érzékelik a forgalom visszaesését.

Például a Lufthansa bejelentése is ezt mutatja: egyfelől egynegyedével csökkenti a rövid és középtávú járatait, itt nyilván tehát elsősorban az Európán belüli repülésekről van szó, másfelől huszonhárom nagyhatótávolságú repülőgépét vonja ki a forgalomból. Két nappal korábban olyan közlendői voltak a csoportnak, amelyek a leállások okozta belső gondokról árulkodnak: az új munkavállalók felvételének tilalma, illetve dolgozók fizetetlen szabadságra küldése.

(fotó:iho)

És akkor egy másik európai óriás bajai. Willie Walsh, a Britisht is magába foglaló IAG-csoport elnöke szerint az idei növekedési kilátásokat háromról két százalékra kell visszafogni, de lehet, hogy ennél nagyobb arányban érinti a cégeit a vírus. Walsh is közölte, hogy miután a csoport gépei nem repülnek Kínába és leálltak több más ázsiai vonallal is, most következik az Európán belüli forgalom csökkentése, elsősorban az olasz vonalaké.

Ebben a csoportban is befagyasztották a munkaerő-bővítést, ami pedig a gépeket illeti, az utasszállítók helyett, amelyeknek lejárt bérleti ideje, egyelőre nem lízingelik a tervezett újabbakat. A kapacitás-csökkentés egyharmada a nagy hatótávolságú, kétharmada a rövid távolságot repülő flottát érinti, miközben Walsh azt is hangsúlyozza, hogy igazából lehetetlen megjósolni, meddig tart és milyen mértékű lesz a korlátozás a továbbiakban.

(fotó: British Airways)

Az viszont nagyonis figyelemre méltó jóslat, hogy Willie Walsh szerint a járvány okozta válság gyorsítja az európai és globális „konszolidációs folyamatokat”, vagyis  az utazási igények csökkenése meggyorsítja a gyengébb légitársaságok beolvadását (Walsh ennél durvábban fogalmazott). Ami az IAG ilyen irányú terveit illeti, a csoport továbbra is tárgyal a spanyol Air Europa megvásárlásáról, de egyelőre más, „gyenge” társaságokat nem akar megszerezni.

Egy másik fontos bejelentés: az IAG-csoport fenntartja tavaly nyáron általános meglepetés közepette aláírt szándéknyilatkozatát kétszáz 737 MAX beszerzésére, de csak akkor, amikor a típus visszakapja repülési engedélyét. „A Boeing megküzd a problémákkal, a MAX kiváló repülőgép lesz” – tette hozzá az IAG vezére.

(fotó: AirAsia)

Sokféle más bejelentés között vannak olyanok is, amelyek a kapcsán az embernek az az érzése, a vírus okozta általános légiközlekedési visszaesés olykor alkalom arra, hogy egyes társaságok újragondolják esetleg túlságosan nagyszabású, és ezért talán túl kockázatos beszerzéseiket. A legnagyobb volumenű lépést az Air Asia X jelentette be, azzal, hogy bizonytalan ideig elhalasztja hetvennyolc szélestörzsű, nagy hatótávolságú A330-as beszerzését és három meglévő ilyen gépét eladja, mindezt nem a mostani forgalomcsökkenés, hanem a tavalyi évben felhalmozott tekintélyes nettó veszteség magyarázza.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek