Az Il-96-400-as lesz az a szélestörzsű utasszállító, amellyel Oroszország visszanyeri uralmát a belső légiközlekedési piac felett – jelentette ki az orosz miniszterelnök. Dimitrij Rogozin a Voronyezsi Repülőgépgyárban beszélt, a VASO fennállása 85. évfordulója alkalmából a gyárban tartott ünnepségen.

Az orosz légitársaságok hazai hálózatán ma Boeing és Airbus gépek dominálnak; az Il-96-400-as, amelyet itt készítenek, Rogozin szerint mérföldkövet jelent a légiközlekedés piacán a szélestörzsű szegmensben. A miniszterelnök-helyettes a voronyezsiek kivételes tapasztalatára, hagyományaira és elhivatottságára hivatkozott, és ugyancsak kiemelte az Il-112V könnyű katonai szállítógép munkálatait, amellyel kiválthatóak az orosz légierő koros An-26-osai.

Az Il-96-os a nyolcvanas években fejlesztett és nem túlságosan sikeres első szélestörzsű orosz utasszállító, az Il-86-os továbbfejlesztett változata: amint erről korábban is írtunk, a 300-as szériából gyártották a legtöbbet, azonban az elkészült gépek száma csak harminc körüli, az egyetlen polgári üzemeltető az Air Cubana, az orosz társaságoknak készült gépek egy része teherszállítónak átalakítva a légierő kötelékében repül tovább, illetve 2015-ben két tankerváltozatot is megrendelt az orosz védelmi tárca. A 96-300-asok mondhatni rendszeresen megjelennek Budapest fölött is – Putyin elnök látogatásai alkalmából, vagyis augusztus végén is láthatjuk talán őket, amint közelítik a budapesti légikikötőt.

A 400-as variáns, amelyből hírek szerint egyelőre egy példány létezik, tíz méterrel hosszabb törzzsel készül, tipikus kétosztályos kivitelben 386 utas szállítására lesz alkalmas, vagyis több mint száz fővel többre, mint a 300-as sorozat gépei. Kizárólag orosz berendezésekkel, avionikával készül, PD-14-es hajtóművei pedig ugyanazok lesznek, amelyek a keskenytörzsű MSz-21-eshez készülnek. Érdekes, hogy Rogozin hangsúlyosan a belföldi légiközlekedésről beszélt, nem említette a nemzetközi-interkontinentális üzemeltetést, pedig a gép megnövelt hatótávolsága erősen predesztinálná erre a 96-400-ast. Viszont ehhez nemzetközileg is elismert típusalkalmassági engedélyeket kell megszerezni, ami nyilván a gyártást és a forgalomba állítást is késleltetné, hazai vonalakon elég lesz az orosz tanúsítványok megszerzése.

Egy tavalyi döntés értelmében, épp a külföldi típusoktól való függést csökkentendő, a voronyezsi gyár évi 8–10 gép elkészítésére kell, hogy felpörögjön. Ugyanakkor nem tudni pontosan, hogy ehhez éppenséggel a hajtóművek mikor társíthatók, hiszen egyelőre az MSz-21-es keskenytörzsű első példánya is Pratt & Whitney hajtóművekkel repült, illetve repül. Az Il-96-os gyártás gyorsítása egyébként feltehetően azt a számítást is takarja, hogy a már április óta hivatalosan is beindult orosz–kínai szélestörzsű program, amely valamivel kisebb kapacitású, de gazdaságosabb, csak két hajtóművel repülő, közös tervezésű, de Kínában gyártandó utasszállító (Comac 929) fejlesztését célozza, csak a következő évtized közepén éri el az első repülést és tíz év múlva áll majd a gép szolgálatba, vagyis a hamarosan gyártható Il-96-os kell, hogy ezt az időszakot áthidalja.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!