A téli-nyári, vízen tárolásra is alkalmas kikötő létrehozását azonban még sok tervezésnek, engedélyeztetésnek és társadalmi egyeztetésnek kell megelőznie. A létesítményt már évtizedek óta tervezik megépíteni: az első hivatalos tervek még 1974-ből származnak, de 1985-ben, 1999-ben és 2003-ban is készültek tanulmányok a vitorláskikötő kialakításához. Azonban eddig soha semmilyen szakhatósági véleményt és engedélyt nem kértek vagy kaptak hozzájuk.

A vitorlásokkal teli kikötő látványterve (forrás: hajozas.hu)

Révfülöp polgármestere, Kondor Géza az elmúlt évek során többször is előállt a kikötő ötletével, és úgy néz ki, a tettet siker koronázza. A település első embere a hajozas.hu-nak elmondta: „a 2013 augusztusában kezdeményezett környezetvédelmi hatástanulmányt 2018 szeptemberében a másodfokú környezetvédelmi hatóság megfellebbezhetetlenül jóváhagyta, kimondva, hogy a környezetet a kikötő megvalósítása nem károsítja. A tanulmány elkészítésében részt vett a Magyar Tudományos Akadémia is.”

Naiv ábránd lenne azonban azt gondolni, hogy hamarosan vitorlások nyüzsöghetnek majd az új kikötőben; sok hullámnak kell még addig mosni a révfülöpi partot a bürokrácia útvesztői miatt. A hatástanulmány elfogadását egy több lépcsős, minimum másfél éven át tartó tervezési, engedélyeztetési folyamat követi, az építési engedélyeket leghamarabb 2020 tavaszára szerezhetik meg. Ezt követően lehet csak a költségekről beszélni. A becsült bekerülési költség azonban várhatóan meghaladja majd Révfülöp pénzügyi kereteit, ezért pályázati forrásokat kell majd keresni, esetleg hitelt kell felvenniük, de akár vállalkozásokat is bevonhatnak a projektbe. Azt a megoldást sem vetették el, hogy akár évekre előre kiadnak kikötőhelyeket, némi bevételhez jutva ezzel. Ha megvan a szükséges pénz, akkor lehet csak kiírni a szintén időigényes közbeszerzési folyamatot. Mindezek után jöhet a tényleges kivitelezés.

A mólókon összesen akár 133 hajó is kiköthet majd egyszerre

A település azt ígéri: a vízpart továbbra is nyitott marad mindenféle kerítés, szögesdrót, kordon és építmények nélkül, ehhez viszont az kell, hogy a kikötőt az önkormányzat működtesse. A révfülöpi elképzelések szerint az 1,4-1,5 méter merülésű hajók fogadására is alkalmas medrű, mediterrán stílusú kikötő mellett egy száznyolcvan méter hosszú, növényekkel, hangulatvilágítással díszített sétányt is kialakítanak, melyet egy kis híd köt majd össze a szárazfölddel.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!