A magyar pilóták felkészültek, a gépek jók, a konténerekben érkező madarakat sikerült tökéletesen összeszerelni, elhárultak a technikai akadályok, a hangulat remek, megvolt az ünnepélye megnyitó: innentől kezdve két hétig tart majd a nagy verseny Ausztráliában.

Száraz síkság hegyekkel övezve, magas felhőalap, tágas reptér: igazi vb-helyszín

Az idei vitorlázórepülő világbajnokság helyszíne a Melbourne-től északra, mintegy 180 kilométerre fekvő Benalla repülőtere, hegyekkel övezett síkvidék, világszerte ismert, remek adottságokkal rendelkező száraz terület, rendszerint nagyon  magas felhőalappal. Az edzőnapokon általában ez háromezer méter volt, ami nem számított a legjobbnak... A pilóták oxigénnel repülnek, hogy elég magasra emelkedhessenek a távokon. A kisebb kategória is nagyot tud itt repülni, Kóré Zoltán egy technikai ellenőrzésnek indult repülés során 567 kilométert teljesített.

Ugyancsak nagyszerű a 27 országból érkezett 117 fős mezőny: mondhatni hemzsegnek a világbajnokok, de hát egyikük éppenséggel a magyar Gulyás György, aki társaival együtt ez alkalommal olyan gépekkel repülhet, amelyek valóban a technikai élvonalhoz tartoznak, vagyis a tudás mellett a feltételek is adottak a jó szerepléshez.

Ezzel a Jonkerrel Szabó Péter repül<br>(fotó: Cziráky Gergely)

Gulyás és Szabó Péter egyaránt a 21 méteres, dél-afrikai gyártású Jonker JS-1-essel repül a szabadosztályban. A friss és ígéretes konstrukció érdekessége, hogy apró sugárhajtóművel is felszerelt, úgynevezett hazatérő jet-hajtóművel, ami tehát felszállásra nem alkalmas, de arra igen, hogy ha elfogynak az emelések és amúgy terepre szállna le a gép és pilótája, a kis gázturbina révén mégis vissza tudjon térni a repülőtérre, nem kell szállítókocsival vagy vontatógéppel érte menni. A jet-hajtómű előnye, hogy kisebb a súlya és a légellenállása, magyarázta az iho/repülés kérdésére a pilótákat segítő csapat egyik tagja, Cziráky Gergely.

Gulyás a HAB, Szabó a BX farokjelű gépekkel repül. Gulyás Jonkere annyira friss, hogy a gyártótól, Dél-Afrikából egyenest szállították a verseny helyszínére. Hársfalvi Péter a 18 méteres kategóriában indul, ASG 29-essel, farokjele AMI; Kóré Zoltán gépe Ventus 2ax, farokjele 5A, a 15 méteres fesztávolságú gépek osztályában.

Hársfalvi 18 méteres gépe<br>(fotó: Cziráky Gergely)

A csapat edzője és kapitánya Gönczi Péter, hatalmas tudással és tapasztalattal rendelkező versenyző. Gyöngyösi András, a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség elnöke pedig meteorológusként segíti a pilótákat. Az időjárás jónak ígérkezik, a nyitón is harminc fopk fölött volt a hőmérséklet. Valószínű, hogy a kötelezően közbeiktatott pihenőnapon kívül a mezőny sok versenyszámot tud majd repülni, márpedig a pihenőnapra szükség is lesz, mert a nagy távok rendesen kifáraszthatják a pilótákat. A magyarok hangulata kitűnő, az utolsó napon a megnyitó előtt a pilóták és segítőék Melbourne-ben lazítottak, pihentek a mintegy egy hetes utazás és felkészülés után.

A magyar csapat támogatói: a Hungarocontrol, a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség, az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az Aktual Bau. Portálunk igyekszik a lehető legsűrűbben hírt adni a történésekről, eredményekről, egyébként a versenyzőkről és a versenyről érdemes figyelni a válogatott Facebook-oldalát is.

Akikért mostantól két héten át drukkolhatunk, a vb magyar versenyzői: Gulyás, Hársfalvi, Szabó, Kóré

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!MentésMentés