1891-ben, a Köztemetői Gőzmozdonyú Vasút elindulásakor a megálló elnevezésénél a pályaudvarral szemközti intézmény volt a vonatkozási pont: a megálló eredeti neve Zsidó temető Salgótarjáni utcai bejárata volt. Később ezt a nevet a még prózaibb MÁV X. kapura változtatták.

A temető korabeli forgalmáról szerkesztőségünknek sajnos nincs információja, a pályaudvar viszont, ahol – a hol megszüntetett, hol újraindított személyforgalmon kívül – igen komoly teherforgalom is volt, a nem gépesített rakodás miatt komoly kiszolgálószemélyzetet igényelt. A gőzvasutat felváltó villamos megállójának épp ezért – ha máskor nem, műszakváltásokkor – komoly utasforgalma volt.

MÁV X. kapu megállóhely környéke télen...<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(a szerző felvételei)

A Józsefvárosi pályaudvaron 1970-től foglalkoztak a belföldi, 1979-től a nemzetközi konténerfuvarozással (a részleteket elolvashatják az Indóház Extra 2008 tavaszi, Sínen a javak című kiadásában). a szűk utcában forgolódó, néha az űrszelvénybe is belógó kamionok a villamosok menetrendjét is komolyan veszélyeztethették.

A BILK (Budapesti Intermodális Logisztikai Központ) 2003-ban épült fel Soroksáron, ekkor a konténerektől és a teherforgalomtól, majd 2005. december 11-én menetrendváltáskor a személyforgalomtól is búcsúztak Józsefvárosban. A pályaudvar azóta üresen, kihasználatlanul áll, A MÁV X. kapu nevű megállóhelyet csak a senki földjét – néha hasztalanul – őrző biztonsági személyzet használja. A BKK épp ezért úgy döntött, hogy – a 2011-es pályafelújítás után felgyorsult 37-es villamos sebességét tovább növelve – 2012. augusztus 1-jén, üzemkezdettől a megállóhelyet megszünteti. Budapest talán legelhagyatottabb villamosmegállójától búcsúzunk.