Az idén hatvanéves koperi kikötőbe a fővonalból jelenleg egy 44,3 kilométer hosszú, egyvágányú vasútvonal vezet. A fővonalba Divačánál becsatlakozó új pálya ennél rövidebb elérést fog kínálni 27,1 kilométeres hosszával. A három kilovoltos egyenárammal villamosítandó, száz kilométer per órás tempóval is használható új szakaszra a Koperből Szlovénia belseje felé tartó vonatokat terelnék át, a hegyek felől a kikötő felé közlekedő szerelvények a régi pályán fognak közlekedni. Az új sínpárnak köszönhetően a fővonal és a kikötő közötti távon negyvenöt percről huszonegy percre csökken a tehervonatok tranzitideje, és naponta már kétszázhúsz menetvonal áll majd rendelkezésre.

Az új pálya huszonhét kilométeres hosszával egyrészt rövidebb elérést nyújt majd a koperi kikötő felé, másrészt jócskán kibővíti a felhasználható menetvonalak számát a tehervonatoknak (forrás: Railway Gazette)

Az adriai-tengeri kikötőbe vezető új vaspálya a szlovén kormány és az állami projektgazda 2TDK közötti, negyvenöt évre szóló koncessziós szerződés alapján jöhet létre. A vonal nem lesz híján műtárgyaknak: két, egyenként 1,1 kilométer hosszú viadukt, valamint nyolc alagút épülhet – utóbbiak közül a leghosszabb 6714 méter lesz, de négy másikban is többet kell majd megtenni egy kilométernél. Az alépítmény egy esetleges második vágánynak is helyet fog biztosítani.

A körülbelül egymilliárd eurós beruházás tervezésre a kormány eddig 44,3 millió euró (13,7 milliárd forint) uniós támogatást szerzett, és azt remélik, hogy a teljes költség akár huszonkét százalékát sikerül kifizettetni az EU-val. Mivel a magyarországi vasúti teherfuvarozás jelentős részét a Koper felé tartó vagy felől közlekedő szállítmányok teszik ki, ezért a magyar kormány körülbelül kétszázmillió eurót kész invesztálni a projektbe.

A szlovén kormány szerint a beruházás az ország egyetlen kikötője versenyképességének biztosítása miatt szükséges, a projekt ellenzői szerint viszont a költségek túlságosan magasak. A koperi kikötőben évről évre nagyobb teherforgalom – elsősorban konténerszállítás – zajlik, ezzel párhuzamosan folyamatosan bővítik a létesítményt. A jelenleg használt vasúti pálya elérte kapacitása határát, és ha erre nem találnak megoldást, a kikötő elveszítheti az Európában gyártott Mercedes gépjárművek távol-keleti szállítását, ráadásul a Távol-Keletről Európába szállítandó kocsik behozatala is bizonytalanná válhat.

A szeptember 24-ei népszavazáson a voksolók 53,5 százaléka az új pálya megépítése mellett döntött, bár a résztvevők aránya meglehetősen alacsony, mindössze 20,5 százalék volt – számol be a Railway Gazette.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!