Zónázik-e az EC Szob és Budapest között? 2. rész: Mi okozza a Metropol vesztét?

iho/vasút   ·   2017.08.14. 08:45

Vasútbarát portálként azonnal hírt adtunk azokról a értesülésekről, amelyek a jövő évi vasúti menetrend nemzetközi vonatkozásait illetik. A prágai EC-vonatok esetleges sűrűbb belföldi megállítása, valamint a Metropol EN tervezett megszüntetése általános szakmai felháborodást gerjesztett. Érdemes alaposan megvizsgálni, miképp jutott a MÁV-Start oda, hogy ezek a kérdések egyáltalán felmerültek. A cikk második részében az éjszakai vonatokról, besurranó tolvajokról, árakról és átalakuló igényekről értekezünk.

Az éj leple alatt alvók és dolgozók

A MÁV-Start nemzetközi járatainak egyik zászlóshajója az éjszaka közlekedő Metropol EN. A vonat különlegessége, hogy a magyar, a szlovák, az osztrák, a cseh, a lengyel és a német vasút egy összetett járatrendszert üzemeltet, a kocsicsoportok cseréjével sok célállomás elérhető éjszaka, de a vontatási költségek minimalizálhatóak. Versenyző piaci környezetben csak ilyen módon tudnak az éjszakai vonatok még megélni.

A kényelmes időpontban, húsz óra után nem sokkal Budapestről elinduló vonat négy fő részből, stokkból áll, amelyek általában minden irányban egyaránt tartalmaznak ülő-, fekvőhelyes- és hálókocsikat. A négy célállomás: Prága, Berlin, Varsó és Krakkó. A prágai kocsikat éjszaka lekapcsolják Pardubice állomásán a Berlinig közlekedő vonatról, és ott három órát állnak, de még így is meglehetősen korán, fél 7 körül érkeznek be Prága főpályaudvarára. Prágából hazafelé indulva viszont vállalhatatlanul későn, éjfél előtt nem sokkal indul a vonat, ami az utasok többségének már nehezen elfogadható, különösen, ha a kocsikat csak az indulás előtt 15–20 perccel lehet elfoglalni. Egy kisgyermekes családnak, vagy egy üzleti utasnak nagyon kényelmetlen ez a késői időpont, mindenképpen biztosítani kellene az utasoknak a 22 óra körüli felszállási lehetőséget még úgy is, hogy a stokk két órát még az állomáson marad.

Az éjszakai utazások egyik sarkalatos pontja a biztonság. A nyugodt alvás és az értékekkel együtt történő ébredés érdekében alapvető szabály, hogy nagyon kell figyelni az utaskísérőknek az ajtók zárására vonatkozó biztonsági kéréseire. Még a mosdó látogatásának idejére sem maradhat nyitva a fülke úgy, hogy őrizetlenül vannak benne az értékeink. Az utaskísérőnek számos feladata van, nem tudja állandóan a kocsi folyosóját figyelni, ráadásul a vonatok átjárhatóságát egész úton biztosítani kell. Az utóbbi évek tapasztalata alapján elsősorban a szlovák és cseh szakaszokon rendszeresek a lopások a felelőtlenül nyitva hagyott fülkékből és az ülőkocsiban utazó, alvó utasoktól. Korábban rendszeres volt a fekvő- és hálókocsik utasait érintő besurranó tolvajlás is, de a korszerű ČD-kocsik már videókamerás folyosói megfigyeléssel vannak ellátva, valamint a MÁV-Start által bérelt WagonService-kocsi zárszerkezetét most sikerült úgy módosítani, hogy kívülről tényleg nem lehet kinyitni. A ČD és a ZSSK is rendszeresen együttműködik a rendőrséggel, rendszeresen feltűnnek a rendőrök a vonaton, de minden kocsira nem juthat biztonsági őr. A vasút sajnos nem tudta előidézni azt a biztonságérzetet, ami egy buszos vagy repülős utazásnál megszokott az utasoknak.

Metropol EN a hajnali napsütésben indul Galántáról (fotó: railtrans.sk)

Utazunk vagy inkább alszunk éjjel?

Az EN járaton az ülőhelyes kocsik ára Prágáig a nappali vonattal egyezően 5890 forinttól indul. Egy fokkal kényelmesebbek a négy- vagy hatszemélyes fekvőhelyes kocsik, amelyeknek a legkedvezőbb ára 8990 forinttól indul irányonként. A közös zuhanyzó használatával 15 ezer 190 forinttól 1–3 személyes fülkékkel hálókocsik is válaszhatóak, szerény reggelivel az árban. Az önálló szállást ténylegesen kiváltó saját zuhanyzós De luxe fülkével rendelkező utas pedig első osztályú jegyet kell, hogy váltson, így ez körülbelül 25 ezer forintos kiadást jelent számára irányonként. A vonat gazdaságosságának kiszámításakor érdemes tudni, hogy a vasúttársaságok a menetdíjat kilométerarányosan osztják fel egymás között, tehát egy Budapest–Prága közötti jegy árának körülbelül 7–10 százaléka cseng a Könyves Kálmán körúton, a háló- és fekvőhelyes felárak pedig az érintett kocsit kiállító vasúttársasághoz kerülnek.

A szerelvény minősége nagyon változatos, de pont a prágai stokkban kiszámítható, mert a ČD alig 10 éves Siemens hálókocsija kényelmes, jól karbantartott és a De luxe fülkéjével a minőséget képviseli. Az osztrákoktól használtan vásárolt ČD fekvőhelyes kocsik is kellemes utazást biztosítanak, a cseh ülőhelyes kocsik pedig a nappal közlekedő társaikkal megegyezőek. A vonat más kocsicsoportjában a PKP és a MÁV-Start Szlovákiából bérelt (WSBA) kocsija is közlekedik. A klímaberendezés nélküli, bérelt fekvőhelyes kocsik, valamint az ülőkocsik minősége sajnos ebben a vonatban is a leggyengébb láncszemnek tekinthető, de ezek Berlinbe járnak. A MÁV-Start nem tervezi új éjszakai kocsik beszerzését, ezzel eddig láthatóan a nemzetközi piacról csendben történő kikopást választotta. A még vállalható minőségű, CAF-gyártmányú háló- és fekvőhelyes kocsik München és Zürich felé próbálják a forgalmat ellátni, a Metropol EN pedig a jobb külföldi, illetve a bérelt kocsikból állítható ki.

Világok feszülnének egymásnak, ha az éjszakai utazás megerőltető, vagy pihentető voltáról nyitnánk vitát egy vasútbarát oldalon. Egy vérbeli vasutas biztosan pihenten ébred, de az éjszakai zakatolás az új utasok számára általában szokatlan és gyakori felébredést hordoz magában. Mindenképpen, mindenki számára kényszer ez, amelyet a potenciális utas gondos mérlegelés után vagy bevállal, vagy nem.

A turizmus világa nagy átalakulásban van, így az olcsó, Európán belüli repülés és a könnyen és gyorsan foglalható szállások miatt az éjszakai vonatok szerepét újra kell gondolni. Az iho is hírt adott a DB piaci kivonulásáról és a németországi éjszakai vonatok számának drasztikus csökkenéséről. Az olcsó és rugalmas megoldások miatt egyre több ember kel útra, így a vonatoknak továbbra is lehet szerepe, csak nem a húsz évvel ezelőtti színvonalon és nem egy rugalmatlan árazási rendszerrel. Az ÖBB tűnik az egyetlen cégnek, ami még komoly invesztícióra készül az éjszakai vonatok kapcsán a közép- és keleteurópai térségben. Az ÖBB kocsivásárlásokat tervez, új stílusú belső térrel, jobb szolgáltatásokkal; a meglévő járműveket pedig a Nightjet brand egységes színvonalra próbálja felhozni. Ezalatt vizsgálja az összes piaci lehetőséget az éjszakai forgalomban, így informális csatornákon jelezte is a magyar vasút számára, hogy a Metropol/Chopin EN magyar és osztrák ágát kész átvenni a 2019-es menetrendi évben.

2019-től más lehet a világ

A nemzetközi vonatok kölcsönös megállapodások alapján közlekednek. Az elszámolások és a bevételi megosztások mellett a költségek megjelenése és felosztása is mindig nagy feladat, hosszú egyeztetési munka van mögötte. Pláne, ha a tényleges költségek nem határolhatóak el egyértelműen a közszolgáltatástól. (Érdekesség, hogy ennek a járatnak a németországi szakasza például tisztán üzleti alapon működik.)

Érdemes elmondani, hogy a vasutak általában már tavasszal menetrendi értekezleten egyeztetnek a következő évről, de legkésőbb a nyár elején már tudják a következő menetrendi időszak főbb sarokpontjait, amiben a 2018-as évre a Prágai EC-k változatlansága és a Metropol EN is szerepelt. Jó esetben a nyár végéig megszületnek a tarifális megállapodások és az ősz elején akár kereskedelmileg megnyithatóak is lennének a járatok. Az évek óta elmaradt fejlesztések, a nemzetközi fejlesztési csapat és a menetrendesek cégen belüli szétválasztása, valamint a cég új értékesítési koncepciója azt eredményezte, hogy a MÁV-Start kiutazó szakemberei olyan mandátummal mentek a soronkövetkező nemzetközi egyeztetésre, amely méltán kivívta a társvasutak haragját. A ČD nem volt rest a közlekedési kabinetüket tájékoztatni a problémáról, akik nagyon éles diplomáciai fogalmazványt készítettek a finoman szólva is unfair lépésről.

Információink szerint a MÁV-Start vezetése most meghátrált a nemzetközi nyomás előtt és a 2018-as évre változatlan feltételekkel készül. Ugyanakkor a fentiekben felsorolt problémákat a vonatok hosszútávú közlekedése érdekében érdemes végiggondolni, különben sokáig érvként fognak szolgálni a megszüntetésre vonatkozó újabb és újabb szándékok mellett.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek