A Maersk az elemzők által prognosztizált 960 millió dolláros profit helyett 1,9 milliárd dolláros veszteséggel zárta a 2016-os évet. A negatív eredmény elsősorban egy a vártnál jóval nagyobb, 2,7 milliárd dolláros leírásnak köszönhető. A Maersk a bukással átvette a képzeletbeli dobogó legmagasabb fokát a Dong Energytől: a szélenergetikai vállalat 2015-öt teljesítette 1,7 milliárd dolláros veszteséggel – írja a portfolio.hu.

A dán logisztikai vállalat az elmúlt hetven év során mindössze kétszer könyvelhetett el az év végén negatív eredményt, ráadásul az elmúlt alig tíz éven belül: előzőleg 2009-ben, amikor is hétmilliárd dán koronát tett ki a veszteség, ami leginkább a gazdasági világválság hatásának köszönhető. A Maersk jelenleg két hatalmas problémával néz szembe: a szállítmányozási iparág a szállítási díjak növekedése ellenére gyenge kereskedelemmel és iparági túlkapacitással küzd, az olajipari üzletágat pedig az alacsony olajár akadályozza.

Gondban a Maersk: történetének legnagyobb veszteségét produkálta 2016-ban

A Maersk befektetői már csak amiatt sem lehetnek nyugodtak, hogy a cégvezetés a kilátásokkal kapcsolatban is pesszimista: a tavalyi 711 millió dolláros eredményhez képest némi emelkedést várnak, a Jefferies elemzői viszont 2 milliárd 600 millió dolláros profitra és stabil osztalékra számítanak. A helyzet bejelentését követően 11100 dán korona környékéről 10400 korona alá esett az árfolyam. Apró emelkedéssel, jelenleg 10650 koronánál állnak a részvények, ez 4,4 százalékos esésnek felel meg. Azt hozzá kell tenni azonban, hogy a Maersk árfolyama az emúlt hónapokban folyamatos hullámvasút képét mutatja: tavaly november és idén január között 8380 korona környékéről egészen 11750 koronáig emelkedett a részvények értéke, ezt követte az idei tízszázalékos esés.

A 2016-os év a dél-koreai Hanjin számára sem hozott sok jót: a tengeri szállításból mindössze 3,2 százalékos részt kivevő társaság ősszel csődöt jelentett. Hajói a nyílt tengeren voltak kénytelenek vesztegelni, amíg fogadhatta őket a három olyan kikötő – Los Angeles, Szingapúr és Hamburg – közül valamelyik, ahol nem állt fenn az áru lefoglalásának veszélye.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!