Nem esik messze az alma a fájától…

iho   ·   2015.09.18. 18:45
00kicsi

A 12 éves Matulai Marcell billentyűzetet ragadott, és leírta, hogyan szokott legózni.

„Ifjú korom ellenére régi olvasója vagyok lapjuknak, és örömmel fedeztem fel az újságosstand polcán a Nohabról szóló különszámot. És hogy miért nem esik messze az alma a fájától? Üknagyapámig tudom visszavezetni családunkban a vasutas »vérvonalat«. Minden generációban voltak és vannak vasutasok: mozdonyvezető, állomásfőnök, jómagam pedig gyermekvasutasként kezdtem »pályafutásomat«. Ilyen családi örökséggel nem csoda, ha egyéves korom óta rajongok a vonatokért, akkor került kezembe egy fából készült vonatos játék. A fából később műanyag lett, ahogy nőttem, úgy változtak a vonatok és sínek: a Legótól egészen a modellvasútig.

Szergej mellett a Nohab – akár a valóságban<br>(Matulai Marcell felvételei)

A Nohabos Indóház Extrát egy saját magam által tervezett  és készített mozdony bemutatásával szeretném gazdagítani. A vonatok mellett a Lego a másik szenvedélyem, a kettő ötvözetéből születnek meg Lego-vasútmodelljeim. Először én is a gyári Lego-vonatok megépítésével kezdtem, de később úgy éreztem, nagyobb kihívás saját kútfőből, valódi vonatok modelljeit elkészíteni. Lego-kiállításokra jártam, és ott ismerkedtem meg a Lego-vonatok építőjének mesterével, Raáb Donáttal, aki lelkesedésemet látva felajánlotta, ha építek egy saját vonatot, akkor azt megfuttathatom a 2013-as Temofeszt Lego-terepasztalán.

Az ünnepi railjet is társult

Akkor kaptam igazán kedvet a Lego-vonatok építéséhez: első »művem« egy ÖBB-Taurus volt, ezt követte egy ÖBB IC-kocsi, egy Halbi, egy Szergej, majd egy AB-kocsi, egy Bpmz, egy IC+-kocsi, egy Bzmot, és az ÖBB 175. évfordulójára felmatricázott Railjet. De a nagy kedvenc mégiscsak a Nohab, amivel egy Lego-versenyen harmadik helyezést értem el. Azt hiszem, nem véletlen, hogy a kiállításokon éppen ez a jármű a látogatók egyik kedvence.

Hogyan született meg a Nohab?

Tervezés

A Lego Digital Designer (LDD) segítségével szoktam megtervezni a vonatokat, itt az összes valaha gyártott Lego elemet meg lehet találni. Azért nem a valóságban kezdem egyből építeni, mert ha valami nem úgy sikerül, ahogy terveztem, nem tudom kitörölni, az LDD azonban lehetővé teszi ezt.

Portré

Építés

Az előbb említett LDD-program egyik pontja az építési opció, amely lépésről lépésre leírja az építés fázisait. Ennek segítségével születhet meg a valóságban is egy Lego-modell.

Tesztelés

A Lego-vonatoknak nemcsak tetszetősnek kell lenniük, de jól is kell működniük. Ez azért jelenthet problémát, mert a Lego-sínek ívei igen szűkek, és ezeket nem minden vonat tudja bevenni. Egy Lego-modell építésekor ez a fázis a leghosszabb, mert gyakran előfordul, hogy az eredeti tervet módosítani kell: a mozdony nem mindig fut úgy a valóságban, ahogy azt a tervező megálmodta. A következő lépés a terhelési teszt: akkor elfogadható egy mozdony, ha legalább három vagont el tud húzni.

A szomszédos vágányon IC+-kocsi, halberstadti...

Finomítás

A Lego-építés egy soha véget nem érő folyamat. Előnye, hogy amit egyszer összeraktunk, bármikor szétszedhetjük, átépíthetjük. Ezt érdemes kihasználni, hiszen mindig van mit finomítani egy modell küllemén, és van mit tökéletesíteni a működésén – például világítást szerelni bele. A képeken látható Nohab éppen most esett át a harmadik átalakításán, és elképzelhető, hogy nem ez volt az utolsó...”

Aki élőben is szeretné látni a Nohabot és más Lego-vonatokat, látogasson el az idei Temofesztre, nem fog csalódni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek