Mint oly sok esetben, itt a vállalkozás egyik társtulajdonosának hiányzott a kollekciójából egy rendes vfk. És ha szeretne egyet, miért ne juthatna néhány a közeli barátoknak? De ha már komolyan veszik a tervezést, akkor a szélesebb közönség felé is lehetne kínálni a terméket. Ezen a gondolatmeneten juthatott végig a Digitools, és az első vasútmodelljük immáron tényleg értékesíthető.

A villamos fűtőkocsi egy igazi szocialista kényszermegoldás. A hatvanas évek végén, a gőzösök fogyatkozásával, a gőzfűtési korszak lassú leváltásával a MÁV rádöbbent arra, a tekintélyes méretű távolsági vonatai élére nem tud olyan vonóerőt biztosítani, ami egyben fűti is a vonatát. A Nohabokban csak kazán volt, a Szergejek meg egyáltalán nem rendelkeztek semmiféle témabeli alkalmatossággal. Így aztán Dunakeszin elkészült a húsz, 99-07-es középszámú, 17,24 méter hosszú, 48 tonna összes tömegű, 120 kilométer per órás legnagyobb sebességre alkalmas Rezsó. A mozdony és a vfk mögé sorozott személyvagonok 1500 voltos feszültségű áramigényét egy 12 VFES 17/24 típusjelű, 1100 fordulat/percen 440 kilowatt névleges teljesítményű dízelmotor által forgatott generátor állította elő. Vagyis nemcsak egy vagonnal többet húzott a Szergej (vagy a Nohab), de még duplázni is kellett a dízelmotorok számát.

Ahogy az eredetit előállító üzem is az itt készülő egyéb személykocsikat tekintette mintának, a Digitools is az azok kicsinyített mását produkáló Fuggerthet vette kiindulási alapnak. Az arányok, bizonyos részletek kifejezetten illeszkednek a behúzott végű vagonokhoz – mivel a reménybeli vásárlók vélhetően ilyeneket is rá fognak akasztani. Természetesen sok másban jelentősen eltér az Ap/By, Bhv és egyéb típusoktól. Ilyenek a valódi Kaláka forgóvázak, a filigrán kapaszkodókat sejtető kis átmérőjű furatok, a szebb ablakok. A kocsiszekrény anyaga műgyanta, méghozzá a legkiválóbb fajtából, a Posch Modelltől.

A forgóvázak messziről mutatják, ez nem egy Fuggerth-bázison történő átalakítás (a szerző felvétele)

Nálunk az első, sietősen „futópróbára kiadott” példány járt. A feliratozás, a kapaszkodók és a belső berendezés ezen még nem készült el. Ezek nélkül több figyelem juthat az arányoknak és a különleges részleteknek. A vevőkhöz kerülő darabokon természetesen minden felsorolt dolog rajta lesz, sőt, igény esetén hangdekóderrel is rendelhető. Anélkül nagyságrendileg három ropogós tízezrest kell leszurkolni érte.

A kapcsolódó videóban a két jellegzetes vontatójármű (M61-es és M62-es) egy-egy – természetesen Digitools hangdekóderrel szerelt – példánya ismerkedik az új villamos fűtőkocsival, autentikus vonatba sorozva.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!