Hét tonna az űrből!

iho/repülés   ·   2011.09.08. 15:26
uars_cimkep

Szeptember végén vagy október elején befejezi pályafutását az 1991-ben, a Discovery űrrepülőgép segítségével felbocsátott UARS, Upper Atmosphere Research Satellite, vagyis Felsőlégkör Kutató Műhold. A visszatérés azonban várhatóan komoly roncsfelhőt okoz – figyelmeztet a NASA.

A héttonnás űreszköz nagyrészt darabjaira szakad, amikor belép a sűrűbb légkörbe, de lesznek olyan részei, amelyek nem égnek el az atmoszférában – közölte az amerikai űrügynökség.

Így helyezte pályára a Discovery a műholdat

A NASA szerint most még korai találgatni, hol is lesz a helyszíne a becsapódásnak, és cáfolja azokat az orosz lapjelentéseket, miszerint a műhold épp Moszkvát terítené be a roncsaival. Ugyanakkor napról napra pontosabb lesz majd a becslés a süllyedő mozgás ismeretében a műhold utolsó szakaszáról.

Az UARS egyébként igen fontos eszköze volt a légkörkutatásnak, a 750 millió dolláros műhold segített tisztázni például, hogy milyen, ember által kibocsátott vegyianyagfajták okozták a pólusok fölötti ózonlyukat, a műhold mérései tehát nagyban hozzájárultak a klímaváltozás kutatásához. A műhold 2005-ben fejezte be a megfigyeléseit, akkor a NASA tartalék-pályára helyezte, és 2009-re vagy 2010-re jósolta a belépését a sűrű légkörbe.

Hét tonna műszer és berendezés: fontos munkáját már 2005-ben befejezte

 

Az amerikaiak mostantól hetente adnak ki újabb jelentéseket a műhold helyzetéről, majd négy nappal a várható becsapódás előtt naponta, a kritikus periódusban pedig ennél is sűrűbben hozzák nyilvánosságra a pályaadatokat. A műhold pályájának földközeli pontja 250, földtávoli pontja 280 kilométer, az északi és déli 57° szélességi kör között mozog. (Magyarország az északi félgömb 45° és 49° szélességi körei között terül el.) Becslések szerint a belépéskor keletkező roncsok egy 500 mérföldes sávban szóródhatnak szét a felszínen.

A NASA szóvivője már most figyelmeztet arra, hogy ha valaki megtalálja a műhold valamelyik darabját, ne nyúljon hozzá, hanem értesítse a helyi rendfenntartó erőket, hogy azok intézkedjenek az elszállításáról. Az űrügynökség szerint az űrkorszak kezdete, vagyis az ötvenes évek második fele óta nem volt példa arra, hogy az űrből a felszínig visszaeső eszköz vagy roncs akár sérülést, akár komoly kárt okozott volna.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.