Az Il-496-os típusjelzést kapott gép az eddig kiszivárgott információk szerint valamennyivel hosszabb törzzsel, 400 utast befogadó székezéssel, új, nagyobb tolóerejű és kisebb fogyasztású, turbofan hajtóművekkel, 270 tonnás felszállótömeggel és a jelenleginél jóval kisebb, óránkénti 5,5 tonnás üzemanyag-fogyasztással repülne majd. Vélhetően az avionikai rendszereket is a XXI. századnak megfelelően frissítik majd fel s várhatóan fly-by-wire kormányszervek is kerülnek a pilótafülkébe.

A cikkek szerint először egy már meglévő Il-96-300-ast építenék át már idén, felszerelve a 496-osba szánt rendszerekkel, hajtóművekkel. Ezután épülhetne meg egy prototípus már 2019 végére és kezdődhetne meg 2020-tól a sorozatgyártás.

Igaz, azt nem lehet tudni, ki lenne a vevő: a négyhajtóművesek világpiaca ma már nagyon szűk. Ha és amennyiben valóban gyártásba kerülne az Il-496, akkor elsősorban a hazai, állami vásárlásban bízhat: az elsősorban az állami, politikai szállítási feladatokra szakosodott Rosszija különleges repülőszázad állományába kerülhetnének a hazai „nagyvasak”. Jelenleg az Il-96-osokkal együtt alig 80 szélestörzsű gép repül orosz lajstromban, s ezek háromnegyede az Aeroflot színeit viseli.

Más nyilatkozatok arra figyelmeztetnek: a szuper-Iljusin igazából nem is a polgári, hanem a katonai piacra készül. Nem csak a Rosszija, de az orosz légierő is alkalmaz speciális feladatokra átépített Il-86-osokat (amely az Il-96 közvetlen elődje), s ezek cseréjéről hamarosan dönteni kellene. Emellett a felturbózott Il-496 alkalmas lehet a régen áhított stratégiai légiutántöltő képesség megvalósítására, amelyhez az Il-78M Midas-nak se hatótávolsága, se megfelelő üzemanyag-kapacitása nincsen. Igaz, az Il-96-400TZ változattal már megpróbáltak egy megfelelő gépet kialakítani, de elsősorban költségvetési okokból ezt a programot egy prototípus elkészülte után, 2017-ben törölték.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!