A 24. légi tesztelő és értékelő repülőszázad (UX-24) természetesen a Patuxent River légitámaszponton állomásozik majd, és többféle, merev- és forgószárnyas légijárművekkel, így Northrop Grumman MQ-8 Fire Scout, a AeroVironment RQ-20 Puma, Insitu RQ-21 Blackjack és Aeronautics RQ-26 Aerostar folytat majd kísérleti, tesztelési repüléseket. Az századot a haditengerészet Légihadviselési Központ repülőgép részlegének távolról irányított gépekkel foglalkozó teszigazgatóságából állították fel – a szakemberek maradtak, a gépállomány és a feladatok köre viszont alaposan bővül a közeljövőben.

Az alegység felállításának szándékát először még 2018 áprilisában jelentette John Richardson admirális, a haditengerészet műveletekért felelős vezetője. A lépésre szükség is volt, hiszen mind a tengerészeknél, működő tengerészgyalogságnál egyre nagyobb szerepet kapnak a távolról irányított repülőgépek, a „drónok”. A volt igazgatóság is már 2200 repült és 2000 földi üzemeltetéssel végzett órát töltött a minél hatékonyabb ember nélküli légi hadviselés módszereinek kifejlesztésébe, kipróbálásába.

A századnak bőven lesz munkája, hiszen 2024-ben hadrendbe áll az első, távolról irányított hajófedélzeti légutántöltő repülőgép, a Boeing MQ-25 Stingray. A haditengerészet már több esetben is tesztelte a hagyományos MH-60S Sea Hawk helikopterek és a az MQ-8B Fire Scout-ok együttes üzemeltetését hadihajókon. Várhatóan a következő évtizedek során a távolról irányított repülőgépek egyre több feladatot vesznek majd át a pilóták vezette vadászbombázó vagy felderítő gépektől: elsősorban a legveszélyesebb feladatokra, így az ellenséges légvédelem semlegesítésére vagy a jól védett célpontok elleni támadásokra igyekeznek majd az ilyen, fejlett rendszereket használni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!