Közös vadászgép? Soha többet...

iho/repülés   ·   2019.05.07. 15:00
no_more_kozos_vadasz0

Mint ismeretes, az F-35A változatot, amely hagyományosan, repülőterekről üzemelhet csak az amerikai légierő vásárolta meg. Az F-35B a helyből fel- és leszállni képes változat, a tengerészgyalogság igényeit kielégítendő (az A és a B változatot számos külföldi ország is megvásárolta). Az F-35C pedig a haditengerészet katapulttal indítható és speciális fékezőrendszerrel „befogható” változata. Az ötödik generációs Lightning II-eseknek, mint látható, teljesen más igényeknek kellett megfelelnie, méghozzá úgy, hogy a lehető legtöbb közös alkatrészt, elemet, fedélzeti rendszert kapja meg mindhárom alváltozat.

Az amerikai haditengerészet leendő, új generációs vadászbombázó repülőgépét már nem a légierővel közösen együttműködve fejlesztik ki. Ennek oka, hogy eltérő feladatrendszerrel kell majd megküzdenie az akár a pilóta jelenléte nélkül is harcolni képes gépeknek. A leendő légierős vadászgéppel szemben ugyanis alapkövetelmény lesz a jól működő, modern légvédelmi rendszerekkel lefedett területek feletti támadás – ez viszont minél jobb (és drágább) „lopakodást”, azaz a radarok elől hatékony védelmet nyújtó, nehezen észlelhető kialakítást kapott.

Ezzel szemben Angie Knappenberger, a haditengerészet légi hadviselési igazgatóhelyettese szerint erre a tengerészeknek nincsen szüksége. S ha nem kell, akkor fizetni se szeretnének érte: fejlesztessen ki és gyártasson le a légierő olyan „szuperlopakodót”, amilyet csak szeretne, az az ő dolguk. A tengerészek a mélységi csapásmérést viszont nagy hatótávolságú, szintén „lopakodó” cirkálórakétákkal oldanák meg, de ha kell, majd kérnek segítséget a csúcsfegyverzettel ellátott légierőtől. Ez azonban nem jelenti azt, hogy egyes rendszereket ne vennének át: a az elektronikai önvédelmi és hadviselési fedélzeti eszközök, a radar, a titkosított adat- és hangkommunikációért felelős berendezések, a fegyverzet ettől még lehet közös. Az egyelőre a hangzatos „Következő Generációs Légifölény” (Next Generation Air Dominance, NGAD) nevet kapott elképzelésben szereplő gép akár az F-35B/C-kben már működő és ott bizonyított elemekből is kaphatna. Attól viszont Knappenberger kifejezetten óvakodott, hogy az NGAD-t hatodik, tehát új generációs gépnek nevezze. Képességekben gondolkodunk, nem elnevezésekben, tette hozzá az igazgatóhelyettes.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.