A második asztalt koptatva – fejemben a harmadik tervével – bevallom, gyakran álmodtam (és rettegtem is), hogy egyszer majd elkészül az asztal és csak a játék marad. De sajnos, (vagy szerencsére) egy asztal soha sem lesz teljesen készen. Aztán vérmérséklettől függően az ember egy készültségi foknál azt mondja: most már majdnem kész, játszunk... Mivel a legtöbb modellező nem engedheti meg magának, hogy 30–40 négyzetméteren gazdálkodjon, a játék előbb utóbb unalmassá válhat és a haverok sem mindig férnek be a helyiségbe...

Instrukciók (Győri Balázs felvételei)

Jómagam egy-egy kiállítás alkalmával irigykedve néztem az összeállított modulokon a forgalmisták és a masiniszták önfeledt játékát (biztosan lesz, aki megorrol érte, de mivel a szórakozás a cél, bármilyen komoly is, nevezhetjük játéknak). Többször elgondolkodtam azon, hogy milyen jó lenne 2-3 órára beugrani az asztal túloldalára, de nem vettem volna elég komolyan a játékot és így a többiekét is elrontottam volna. Kálmán modellezőtárshoz hasonlóan magam is igazodtam már otthon a saját menetrendemhez, de azért nem vettem olyan komolyan a játékot.

Mivel a szabadidőn elég hektikusan alakul, ezért örültem, amikor rátaláltam a Vezetőállás vasútmodell klubra. Ez egy olyan eddig egyedülálló kezdeményezés, amelyben a látogatók részesei lehetnek a modelleken keresztül egy kitalált vasútüzem életének és működésének, és pontosan annyira kell komolyan venniük a játékot, amennyire szeretnék.

Átrakodás közútról vasútra

A klub magja egy közel kész modul-terepasztal, amely H0 méretarányú és digitális (dcc) rendszerű, a mozdonyvezetők egy-egy kontrollert, az állomásfőnökök pedig egy-egy tabletet kapnak. A vezérlés és a pálya száz százalékos készültségű, a terepen még van munka, de azért a rétegelt lemez és a gipsz már nem látszik ki sehol. A kezdeményezés egyrészt azért hiánypótló, mert olyanok is részesei lehetnek a játéknak, akik valamilyen okból nem engedhetik meg maguknak az otthoni vasútüzemet, másrészt közösségi szintre emeli az otthon esetleg magányosan űzött tevékenységet. Ezen felül adhat egy jó betekintést akár a nagyvasúti, akár a FREMO világ működésébe.

Vasút holdfénynél

Egy hétfői napon, három vasút iránt érdeklődő, de nem modellező barátom társaságában látogattam el a Vezetőállásba. Annak ellenére, hogy nyitás után talán az első komolyabb csapatként érkeztünk, már érkezéskor megcsapott az ötletgazda, Balázs profizmusa. Három perc alatt túlestünk az adminisztráción, és rátértünk a szerepkörök gyors ismertetésén. Megismertük a feladatokat és a rendelkezésre álló eszközöket. Mivel elég vegyes volt a csapat, abban maradtunk, hogy első alkalommal nem menetrend alapján fogjuk üzemeltetni az asztalt, hanem a tanulással párhuzamosan pörgetjük fel a tempót. Az asztalon két állomás található, és maximum négy szerelvény közlekedhet egyszerre, ezért öt-hat fő vehet részt a játékban. Külön pozitívum, hogy a helyiség elég tágas, így hat fő kényelmesen el is fér benne. A kettő óra játékidő hamar elszállt és tényleg jól éreztük magunkat. Két elhatározással távoztam, egyrészt egészen biztos, hogy valamikor visszatérünk, de akkor már szigorúan menetrend szerint fogunk játszani, a másik pedig az, hogy otthon is véget ér az analóg korszak.

Indulásra készen (Varga Tamás felvétele)

Balázs ígérete szerint a későbbiekben projektek keretében terepépítésre, áramkörkészítésre, digitális technika megismerésére vagy akár a programozásra is lesz lehetőség. A Vezetőállás kiváló szórakozási és kikapcsolódási lehetőség azoknak, akik kicsit is érdeklődnek a vasút iránt. Egy hiánypótló szolgáltatás, amely remélhetőleg sikeres vállalkozás is lesz, így a játéklehetőség hosszan megmarad.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!