Részletek szokás szerint a QuaBLA-hírlevelében Börcs László szakkommentálásában.

 

A Fuggerth reneszánsza VIII.: By, a korszerű személykocsi

„A Dunakeszi Járműjavító a MÁV megrendelésére gyártotta le 1972-ben az akkortájt igen korszerű belforgalmú könnyűszerkezetű By sorozatú személykocsi típusát.

Az első száz jármű (20-17 000–099) Miskolcra lett állomásítva. Az akkori korszaknak megfelelően a szekrényt sötétzöldre fényezték, viszont a pályaszámokat már az 1968-ban hatályba lépett UIC-döntvénynek megfelelően festették fel.

(fotók: QuaBLA-hírlevél)

A pályaszám környezetében az úgynevezett »indigókék« gyorsvonati kocsikon alkalmazott „döntött MÁV” embléma mutatkozik, azonban a »színes« kocsiknál kisebb méretben.

Ebből a sorozatból a legelső pályaszámú, az eredeti kivitelnek és színvilágnak megfelelő modellt készítettünk.

A másik sötétzöld a 100-as pályaszámú, amelynek első, gyártáskori honállomása a Keleti pályaudvar. A modellt az eredeti kivitelnek megfelelően már az újabb feliratozási norma szerint készítettük el, Nagy Imre fotói alapján.

Az eredeti jármű Nagy Imre fotóján a Keletiben sütkérezik 1975-ben

Honállomás: Budapest-Keleti pu.

A hetvenes évek közepén legyártott By kocsik az első kiadástól eltérően már világoszöld színben gördültek ki a Járműjavítóból. Ez a korszak az útkeresés időszaka volt a magyar vasúttársaságnál, gondoljunk bele a megannyi különféle (átmeneti) festésű V43, M62, M41, M40-es típusú mozdonyok színezésére.

50 55 20-17 180-0

Az 1977-es fővizsgás Nyugati pályaudvarra honosított modelleken az 1973. januárban bevezetett MÁV-emblémát is megtaláljuk, amelyet a hetvenes évek közepén valamennyi teherkocsira, és nagyobb számban a személykocsik oldalfalára is felfestettek. Ezen a változaton is, már az új kocsiosztály jelölést, és a hozzá tartozó piktogramokat jelenítettük meg.

50 55 20-17 199-0

Érdekesség, hogy a By kocsikat katonai felhasználásra is készítették. A 80-as évek közepén úgynevezett Kórházvonatra alakítottak át több kocsit és a Nyugati pályaudvaron álltak készenlétben.

Említésre méltó, hogy DR vasút, szintén a 80-as évek közepén, személykocsi-problémákkal küszködött. A kocsihiány átmeneti megoldására harminc By kocsit küldött a MÁV kisegítésképpen.

A Modell&Hobby megrendelésére, Fuggerth-QuaBLA kooperációban készült negyedik korszakos modellek, biztosan jól mutatnak a korban hozzáillő vontatójárművekkel a vitrinben, és a terepasztalon egyaránt.

  • Katalógusszám: 22146, pályaszám: 50 55 20-17 000-0, korszak: IV., honállomás: Miskolc
  • Katalógusszám: 22147, pályaszám: 50 55 20-17 100-8, korszak: IV., honállomás: Keleti Pu.
  • Katalógusszám: 22148, pályaszám: 50 55 20-17 180-0, korszak: IV., honállomás: Nyugati Pu.
  • Katalógusszám: 22149, pályaszám: 50 55 20-17 199-0, korszak: IV., honállomás: Nyugati Pu.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!