Első magyar pilótaként kapta meg Bolla Mária, vagy ahogyan a repülős körökben talán jobban ismert, Marica a Nemzetközi Repülőszövetség egyik legnagyobb, vitorlázórepülőknek adható elismerését, a Pelagia Majewska-díjat. A kitüntetést még 1989-ben alapította a FAI az 1988-ban balesetben elhunyt, sokszoros világcsúcstartó, világhírű lengyel pilótahölgy emlékére. A díjat azóta is azoknak a hölgyeknek ítélik oda, akik a névadóhoz hasonlóan kiemelkedő sportteljesítményről tettek tanúbizonyságot, és repülőkarrierjükkel példát mutathatnak a következő nemzedékek számára.

Készülődés a startra

Nagy megtiszteltetés a hazai repülősport számára, hogy 2013-ban hazánk első női gyémántkoszorús pilótája, Magyarország legsikeresebb és legeredményesebb női vitorlázórepülője kapta ezt az elismerést. Bolla Marica egész életét a repülésnek szentelte, és rendkívül eredményes versenyzői karriert tudhat maga mögött. A levegőben töltött évek alatt számtalan rekordot is felállított, többet közülük a mai napig nem sikerült megdönteni.

Marica 1963-ban kezdte repülőkarrierjét a Postás Repülőklubban, Hármashatárhegyen, legnagyobb sikereit is ebben a sportegyesületben érte el. Saját elmondása szerint nem volt egyszerű akkor női pilótának lenni, hiszen a férfiak által dominált repülőtársadalom csak nagyon nehezen fogadta be tagjai közé. Az eredmények azonban meghozták számára az elismerést. Öt év alatt teljesítette az aranykoszorú feltételeit, majd 1974-ben, a magyar női pilóták között elsőként szerzett gyémántkoszorút, a FAI által kiadott legmagasabb teljesítményjelvényt. 1968-tól aktívan versenyzett, első megmérettetésén rögtön harmadik helyen végzett, amivel azonnal válogatott keret tagjává is vált, amit harminc éven keresztül erősített. Versenyzői karrierjét mintegy ötven évvel később, a LV. Nemzeti Bajnokságon fejezte be.

Egy régi fotó a szolnoki múzeum gyüjteményéből: Marica egy L-29-es hátsó ülésében

A sikersorozat nem szakadt meg, és Marica mind a nemzeti, mind a magyar női válogatott keretben számtalan nemzetközi és hazai versenyen szerzett dobogós helyezést, sokszor a férfiakat is megelőzve. 12 alkalommal indult a női Világ- és Európa-bajnokságokon, ahol kétszer lett ezüstérmes, és több dobogós helyet is szerzett. Emellett 14 nemzetközi versenyen is sikeresen szerepelt, 1977-ben Lesznóban pedig magát Pelagia Majewskát is sikerült megvernie. Egy alkalommal a férfiakat is megelőzve magyar nemzeti bajnok lett. Magyarországon 17 alkalommal volt az év sportolója, 2004-ben pedig addigi eredményeit a Magyar Köztársaság Érdemrend lovagkeresztjével ismerték el.

„Amikor én kezdtem a repülést, még az volt a felfogás, hogy a nők nem alkalmasak a repülésre. Főzőkanál való a kezükbe, nem botkormány. Pályafutásom során az első és egyik legnehezebb harcom az volt, hogy repülő társaim egyenrangú partnernek fogadjanak el. Évekkel később, amikor egy versenyen jól megvertem férfi ellenfeleimet, megkérdeztem utána klubtársaimat, ugye most már elismeritek, hogy a nők is alkalmasak a repülésre? A válasz: »Nem, Te kivétel vagy!« Azóta sok év telt el, hazai és külföldi pilótanők bebizonyították az előítélet valótlanságát. ” – írja saját magáról az ország legeredményesebb pilótanője.

A 2009-es női EB magyar kerete: balról a negyedik Marica

Ez a küzdeni akarás határozta meg egész pályafutását, nem véletlen, hogy az 5000 méteres gyémántmagasságot sem a nyugodt hullámban, hanem a mindig élő, kihívásokkal teli zivatarfelhőben akarta kirepülni. Amikor arról kérdezik, mi élete legnagyobb eredménye, a mai napig a gyémántmagasságot említi meg, amit egy meleg, fülledt nyári napon teljesített. Már a földről megtervezte, hogy melyik felhőben fogja végrehajtani a feladatot, hogyan közelíti majd meg a haragos zivatart, és hol fogja elhagyni a vakrepülési szakaszt. A felhőben azután már gyorsan emelkedett, hamar elérte a három, majd a négyezer méteres magasságot.

Bolla Mária és a gépek...

Itt azonban már egyre nagyobb lett a turbulencia, az egyik pillanatban 25 méteres emelést mutattak a műszerek, utána 5 méteres merülés jött, miközben a túlhűlt vízcseppek egyre vastagabb jégbevonatot húztak a szárnyak belépőélére. Ekkor jutott először eszébe, hogy meglehet az ötezer, végül akkor hagyta el a felhőt, amikor a magasságmérő már 5200 méter mutatott. Azonnal megnézte a háta mögött lévő barográfot, hogy rendben működött-e, de szerencsére egyértelműen látható volt, hogy sikerült kirepülni a tiszta ötezer métert. Ezzel a teljesítményével lett Marica Magyarország első női gyémántkoszorús pilótája.