A misszió ötvenedik váltása 2019. május 2-án kezdődött, amelyben Magyarország négy Gripennel vesz részt mint vezető nemzet, a Litván Légierő Siauliai mellett található repülőterén települve. 2014 óta, Oroszország Ukrajnával szembeni politikájának megváltozása miatt, az aktuális Baltic Air Policing feladatban, a vezető nemzet mellett más NATO tagországok is megjelennek mint megerősítő nemzetek. Ezen jubileumi váltásban a Spanyol Légierő EF-18 Hornetjei szintén Siauliaiból, az Angol Légierő Typhoonjai pedig az észtországi Amariból látják el feladataikat.

A szeptember 1-jén befejeződő feladat augusztus 13-i médianapján az elmúlt több mint három hónap eseményeiről számolt be a sajtó képviselőinek Ugrik Csaba dandártábornok, a közel száz főből álló Magyar Honvédség Balti Fegyveres Készenléti Alegysége parancsnoka.

Ez a nap, az eseményen részt vevő újságírók számára a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren vette kezdetét, ahonnan a Magyar Honvédség 604-es oldalszámú Airbus A319-112 típusú repülőgépén utazva jutottuk ki Siauliaiba. A kiutazás eseménytelenül telt, bár nem így volt tervezve.

A meghirdetett program szerint gépünket elfogta volna a Tango (gyakorló) riasztás keretében felemelt Gripen géppár. A repülőgép ablakain keresztül mindenki az eget kémlelte, a fényképezőgépek készenlétben álltak, de a várt gépek nem jöttek. Leszállás után derült ki, hogy a gépek elindultak repülőgépünk felé, hogy elfogják, de a Balti-tenger felett azonosítatlan repülőgépet észleltek a radarok, így a gyakorló riasztás Alpha (éles) riasztásba „ment át”. A vadászok így irányt változtattak, majd egy sikeres elfogást hajtottak végre.

A leszállás után a készültségi épületben vette kezdetét a korábban említett sajtótájékoztató, miközben hallottuk, hogy az elfogásból visszatérő géppár leszáll.

A dandártábornok ismertette a misszió feladatait, amelyek közül elsődleges a légtérvédelem, de lehetőség volt különböző gyakorlatokon is részt venni. Külön kiemelte a májusi BALTOPS nevű haditengerészeti gyakorlatot, amely sok új ismeretet hozott, az országunk földrajzi elhelyezkedésénél fogva nem túl fontos, de esetleges későbbi missziós feladatok esetén fontossá válható feladatkörben, a felszíni hajóegységek elleni harcászatban.

Ezen kívül más többnemzeti, a szárazföldi haderőnem által szervezett gyakorlaton, Tobruqe Legacy 19, Iron Wolf részt vettek és említésre méltó még a Ramstein Alloy 19-2 gyakorlat, amely a balti régió NATO- és partner országainak repülős gyakorlata volt.

Fontos feladat még a díszelgő repülések végrehajtása, repülőnapok való részvétel is, amelyek a helyi lakossággal való kapcsolatteremtés fő eszközei és biztonságérzetük növeléséhez is jelentős mértékben hozzájárul.

A légvédelemhez visszatérve, elhangzott, hogy május 2-ától augusztus 12-éig háromszázhetven felszállás történt, amelyből nyolcvannyolc gyakorló riasztás, negyvennégy pedig Alpha riasztás volt. Ez utóbbi, mint az előzőekben olvashatták eggyel növekedett. Eddig.

A készültségi géppár felszállását akkor rendelik el, ha a légtérbe berepülő gépre vonatkozóan nem adtak le repülési tervet, a gép személyzete nem veszi fel a rádiókapcsolatot a légi irányítással vagy nem használják a válaszjeladót. A dandártábornok fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy eddig a csak a nemzetközi légtérben volt légtérsértés. A riasztások során elfogott típusok sora változatos: An-12, An-26, Tu-134, Tu-154, Tu-214, Il-76, Il-20/22, Il-38, A-50, Tu-142M, Szu-24, Szu-27P, Szu-35 SzM, Szu-35Sz.

A tájékoztató után lehetőség volt egy Tango riasztás megtekintésére is. A németországi Uedemben található Egyesített Hadműveleti Központ (CAOC Uedem) által elrendelt riasztást követően tizenöt percen belül kell felszállni a készültségi géppárnak.

A Gripen géppár kigurulását követően hallhattuk, hogy a repülőtéren települő spanyol egységnél is megszólalt a riasztást jelző sziréna. Rövidesen indultak is Alpha riasztással a Hornetek. Augusztus 14-én fel is kerültek az internetre az elfogás pillanatai, amelyek az Oroszország Védelmi Miniszterét, Szergej Sojgut szállító repülőgép fedélzetéről készültek.

A szállítógépet kísérő Szu-35Sz manőverezése nem általános jelenség. Az esetek nagyobbik részében nyugodtan repül egymás mellett az elfogó és az elfogott. Ugyanakkor, a tájékoztatón elhangzottak szerint volt precedens a kommunikációs csatornák és a GPS jelek zavarására is.

A Tango riasztásból visszatért Gripeneket, miután megálltak az átgurulós hangárban azonnal feltöltötték üzemanyaggal. Hamarosan újra megszólalt a riasztást jelző csengő. Az érkező kisbuszból a pilóták az előkészített gépeikhez futottak, beültek, elindították a gép elektronikai és navigációs rendszereit, beindították a hajtóműveket. Ekkor még „csak” a tíz perces készültséget rendelték el, amelyet rövidesen Alpha riasztásra módosítottak, és a földi fegyverzeti biztosítékok eltávolítása után kigurultak a futópályára, és felszálltak.

Ez volt a második éles riasztás ezen a napon.

Nem minden nap ilyen. A május elejei kiérkezést követően május 13-áig egyetlen éles riasztás sem volt, ugyanakkor volt olyan nap is, hogy háromszor emelték a készültségi géppárt. Ez a nap mozgalmasabbra sikerült.

Magyarország szerepvállalása a Balti Légtérrendészeti Misszióban 2022 szeptemberében folytatódik.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!