6770 alkalmazottját építi le a Boeing, tekintettel a koronavírus által előállt helyzetre, adta tudtul alkalmazottainak írt levelében a gyártóóriás vezérigazgatója. Dave Calhoun szerint az elbocsájtások folytatódnak a következő időszakban és a 160 ezres létszámnak összesen tíz százalékkal kell csökkennie. A most elbocsátott dolgozók „minden támogatást megkapnak” a cég részéről, beleértve a végkielégítést és a segítséget más karrierre való átálláshoz. A mostani intézkedést megelőzte egy másik hullám, 5520 alkalmazott választotta az önkéntes távozást a cégtől.

A Boeing ugyanakkor visszafogja a gépek gyártási ütemét is, 2022-re havi 14 helyett hét 787-est szerelnek össze, a 777-esekből havi ötről háromra csökken a kibocsátás – ez feltehetően újabb rossz hír azoknak, akik a gép új változatára, a 777-9-esre várnak. 2021-ben a 737 MAX gyártási üteme a tervezett havi 53-ról 31-re csökken.

De ehhez a hírhez már kapcsolódik egy sokkal pozitívabb Boeing-bejelentés, az, hogy ugyan eleinte kisebb ütemben, fokozatosan, de újraindul a 737-esek gyártása. Gyanítható egyébként, hogy Renton valójában eddig sem állt le teljesen, mert közben készülnek a kéthajtóművesek tengerészeti járőrözésre és tengeralattjáró-elhárításra szolgáló P-8-asok, a Poseidonok, amelyeknek alapvetően ugyancsak ez a gyártóhelyük, más kérdés, hogy a gépet igazán értékessé tevő felderítő rendszereket és fegyverzetet máshol építik be.

(fotók: Boeing)

Viszont a MAX-gyártás újraindulása ezzel együtt fontos hír, tekintve, hogy az óriáscég civil gépeket készítő ágazatának ez a legfontosabb pénzcsináló terméke, és azt is tudjuk, hogy az összeszerelésének leállítása eredetileg egyáltalán nem a koronavírus-járványhoz, hanem a két példányával történt katasztrófákhoz köthető, amelyek nyomán a típustól megvonták a légialkalmassági engedélyt.

Amit a 737 MAX még mindig nem nyert vissza, de gyanítható, hogy a Boeing annak tudatában indítja újra az összeszerelést, hogy az FAA, és annak nyomán más hatóságok is most már belátható időn belül megnyomják a zöld gombot, mert a cég átvezette az összes módosítást a típuson, amit megkövetelnek tőle. Ugyancsak megtörténhetnek a módosítások azon a mintegy négyszáz gépen, amelyek készen várták az átadást, amikor bekövetkezett a tiltás. Minderre az a félmondat utal a gyártás újraindításáról szóló közleményben, hogy gyártó tucatnyi módosítást vezetett be – „a munkahelyek biztonsága és a termék minősége” dolgában: a munkahely biztonsága feltehetően a járvány-ellenes intézkedéseket, a termék minősége pedig a kérdéses MCAS rendszer átalakítást és más változásokat jelenti.

Amikor decemberben megszületett a MAX-gyártás felfüggesztéséről a döntés, azt írtuk, addig volt érdemes folytatni a gépek összerakását, amíg a lekötött gépekre kapott előlegek összege kitartott és megalapozta a sorok működését. Ha most újraindul Renton, az feltehetően azt jelenti, hogy a MAX-ok elkészítése tovább finanszírozható. Ami egyébként jó hír a beszállítóknak is.

Az időzítés is nagyon fontos: ha a Boeing úgy döntött, hogy megy tovább a gyártás, az azt jelenti, hogy a cég reményei szerint mire a most a gyártósorra kerülő törzsekből-szárnyakból repülőgépek lesznek, addigra a most átadásra váró gépek is lassan a megrendelőkhöz kerülnek, és megszűnik a MAX-ok tömeges kényszerparkolása – akár a rentoni gyár autóparkolójában… Azt is érdemes tudni, hogy noha voltak az előző hónapokban lemondások, a 737-esek rendelési listája most összesen 4298 gépet tartalmaz, és ebből 4246 a sokak által már eltemetett MAX.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!