Kvíz 13

A következő kép azt sugallja, hogy repülőgépek módszeresen bejárják („bekockázzák”) az égboltot, nyilván azért, hogy az egész területet egyenletesen le tudják permetezni. Én magam is megfigyeltem ilyen csík mintázatot Budapest felett.

Azonban ha valaki jól megfigyeli, hogy ténylegesen hogyan alakul ki ez a mintázat, akkor rádöbben, hogy valójában – ez esetben – két egymást metsző úton haladnak egymás után a gépek. A szél azonban odébb fújja a kondenzcsíkokat, így úgy tűnik, mintha a következő gépek kissé odébb haladnának el. A képen egyébként még néhány régebbi, szétterült csík is látszik más útvonalon haladó repülőgépektől. Aki nehezen tudja elképzelni, hogy pontosan mi is történik itt, annak ajánlom a Contrail Science oldal kondenzcsík szimulátorát. Az oldalon levő kis (nyilván egyszerűsített) programban beállíthatjuk a repülők sebességét, a szélsebességet és a szélirányt és így előállíthatjuk a saját égi „kockásfüzetünket”, amely meglepően hasonlít a fentebbi képhez. Ha alul balra a pipát kivesszük az „intersection” (légi útvonalpont) négyzetből, akkor egy másfajta szimulációt kapunk. Egy kötött, úgynevezett várakozó pályán (holding) keringő repülőgép kondenzcsíkját ábrázolja a szél függvényében. A program háttérképe egyébként pont egy ilyen kondenzcsík spirálfelhő műholdas képét mutatja, és ezt a szimulátor az alapbeállításokkal szépen reprodukálja is.

Kvíz 14

Némelyek azt állítják, hogy a kémiai permetezés maradványait a föld felszínén vagy a vizekben is lehet mérni, és ezt ki is mutatták. Az ilyen mérések bonyolultak és rengeteg buktatót rejtenek. Ezért itt csak egy példát hozunk fel kicsit részletesebben. Az alábbi ábrán a három oszloppár bárium, réz és mangánkoncentrációt jelentene ppb-ben mérve (parts per billion=milliárdod rész). A párokban a jobb oldali a toxikus határérték, a bal oldali pedig a levegőben mért érték.

Az eredmény annyira rémísztőnek tűnik (pld. bárium esetében a toxikus szint 2000 ppb, a mért érték 556000 ppb), hogy az már hihetetlen. És tényleg, temérdek módszertani probléma van ezekkel a mérésekkel, az adatok értelmezésével. A kisebb, csak néhányszoros tévedést okozó hibáktól eltekintve a lényegi hiba az, hogy a ppm, ppb értékek esetén mindig egységesíteni kell, hogy mire vonatkozik a milliomod, milliárdod rész, ez itt pedig össze lett kavarva. A toxikus érték arra vonatkozik, hogy mennyi a megengedett bárium mennyisége (tömege) az őt tartalmazó levegő tömegéhez képest. Ők viszont nem ezt tüntették fel a bal oldali oszlopban. Ugyanis speciális „porszívóval” napokon keresztül megfelelő mennyiségű port gyűjtöttek össze és abban (tehát a kiszűrt porban) mérték a bárium (és a többi fém) mennyiségét. Tehát nem mérték bele az átszűrt irdatlan mennyiségű levegő tömegét. A porban mért bárium mennyisége egyébként összevethető volt a talajban levő bárium mennyiségével, ami nem is csoda, hiszen a szálló por onnan származott. Amennyiben az adatokat megfelelően számolják (azaz tényleg a teljes levegőtömeghez hasonlítják a báriummennyiséget úgy, ahogy a toxikus határérték is meg van adva), akkor kiderül, hogy a mért érték a biztonságos határok közt van. A mérés részletes kritikai elemzése megtalálható a Contrail Science weboldalon. Hasonló mérési, értelmezési hibákra hívja fel a portál a figyelmet olyan esetekben is, amikor a chemtrail hívők felszíni vizek szennyezéseit mérték.

Az ilyen mérésekkel az is a probléma, hogy nincsenek általában összekötve a „chemtrailek” égi megfigyelésével, jelenlétével. Tehát ha valahol mérnének is magas értékeket valamilyen anyagból, akkor se lehetne azt állítani, hogy annak a forrása az égből való kémiai permetezés.

Kvíz 15

Az összeesküvéselmélet hívei szerint egy amerikai kormányzati szakértő, maga a német kormány és a svéd Zöld Párt vezetője is beismerte már, hogy folynak kémiai permetezések. Ezek az információk azonban igen torzított értelmezésen alapulnak. Vegyük csak végig egyenként a „beismeréseket”!

John Holdren Barack Obama tudományos tanácsadója. A chemtrail összeesküvés-elmélet hívői szerint maga az ördög, aki már be is vallotta, hogy folyik a geoengineering, azaz a planétamérnökség, amely során a globális felmelegedésre hivatkozva veszélyes anyagokat permeteznek a magas légkörbe (az összeesküvés-elmélet hívők egy része szerint a globális felmelegedés csak egy kamu fedősztori, amire hivatkozva permetezhetnek minket). A hivatkozott videó alább meg is tekinthető.

Holdren tényleg a planétamérnökségről beszél, és ennek során jórészt annak potenciális veszélyeit emeli ki. Kétségkívül azon az állásponton van, hogy tudományosan vizsgálni kell annak lehetőségét, hogy végszükség esetén például a napfény egy részét visszaverő aeroszolrészecskéket juttassunk ki az atmoszféra legfelsőbb rétegeibe, de felhívja a figyelmet arra, hogy

  • annyira komplex a rendszer, hogy még azt se tudhatjuk, hogy tényleg használna-e a megoldás;
  • nem tudhatjuk, hogy esetleges káros mellékhatások nem haladnák-e meg az amúgyis kétséges előnyöket;
  • mindez a probléma lényegét nem oldja meg, legfeljebb tüneti kezelésre, időnyerésre lenne alkalmas.

Azon kívül tehát, hogy Holdren nagyon megfontoltan nyilatkozik (itt a videóban is) a planétamérnökség lehetőségeiről, a megnyilatkozásai soha sem utaltak arra, hogy ilyen művelet folyamatban lenne-e már, vagy hogy akár komoly tesztek folytak-e volna. Az erre vonatkozó konkrét kérdésekre mindig negatív választ ad, és nincs is igazán okunk kételkedni abban, hogy igazat mond.

A német kormány „beismerésével” kapcsolatban annyi az igazság, hogy egy Karsten Brandt nevű vezető meteorológus kikelt az ellen, hogy a hadsereg valamit machinál a levegőben, és félt, hogy ez még a lokális klímát is befolyásolhatja. A német kormányzat kénytelen volt elismerni, hogy gyakorlatozás közben radarzavaró eszközöket vetnek be, és ez komolyan megzavarhatja a meteorológiai radarok működését (képét). A repülőgépekről ilyenkor rengeteg fémszálacskát dobnak ki, amely visszaveri a radarjeleket és elrejti a mögöttük repülő gépeket. Ezek a fémszálacskák időnként pamacsokban megtalálhatók a földön is, a laikusok nem kis elképedésére. Nem csoda, hogy el se tudják sokan képzelni, hogy mi lehet ez.

Az ember ilyenkor nem igazán tudja, hogy az összeesküvéselmélet hívők csupán megengedhetetlenül figyelmetlenek, vagy szándékosan csalnak, torzítanak-e (a cél szentesíti az eszközt?). A német televíziós híradások korrekt módon számoltak be az eseményről és ismertették, hogy a hatóságok elismerték hogy a hadgyakorlat során fólia gránátokat (düppel) használtak. Az angol fordításokba azonban nem a hivatalos radar chaff (másik nevén window) megnevezés került, hanem az, hogy „chemtrail”.

Nemrég több hírportál is hozta a hírt, hogy a Katrineholms Kuriren című svéd újság (egyébként még 2012. szeptember 20-i) cikke szerint Pernilla Hagberg zöld párti parlamenti képviselő azt állítja (a magyar híradások szerint), hogy a hosszú ideig az égen maradó repülőgépek által kibocsátott csíkok nem mások, mint vírusok, vegyi anyagok és fémek mérgező keveréke. Ugyancsak szerinte a tevékenység a CIA, az NSA és a svéd kormány kartellének következménye.

Azonban ahogy az Urbanlegends blog is megírta, Hagberg nem parlamenti képviselője vagy országos vezetője a Zöld Pártnak, hanem csak egy négyezer fős városkában a párt csoportjának vezetője. Saját bevallása szerint is ez az ő személyes véleménye és a Zöld Párt is elhatárolódott tőle ez ügyben.

Tehát a három kormányzati beismerésből egy sem igaz, és az a szomorú, hogy mindennek az összeesküvéselmélet hívők is könnyen utánajárhattak volna.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!