Eltették télire a kikötőt

Arnold Balázs   ·   2011.12.16. 18:00
kiskep_clark

A Belgrád rakpart előtt található a Mahart nemzetközi kikötője. A tél közeledtével a hajóforgalom csökken, így kevesebb kikötőpontonra van szükség, ráadásul ha a folyó befagy, több ponton védelmére több erőt kellene fordítani. Így hát a téli időjárás beállta előtt a kikötőpontonokat átrendezték, egyeseket elszállítottak. A kikötőpontonok mozgatásában Közép-Európa legnagyobb úszódaruja, a Clark Ádám segédkezett. A daru vízszinttől mért emelési magassága negyvenöt, gémkinyúlása harminchárom méter, maximális teherbírása pedig kétszáz tonna. E paramétereknek köszönhető, hogy a Clark Ádám a térség egyik legfontosabb és legtöbbet foglalkoztatott úszóeszköze.

Dolgozik a Clark Ádám a Belgrád rakpart előtt<br>(fotó: a szerző)

A Clark Ádámot 1980-ban építették az MHD angyalföldi gyáregységében. Jelentős felújítást és rekonstrukciót 1997-ben végeztek rajta a Ganz-Danubius szakemberei, ezzel a a felhasználási területet és az élettartamot jelentősen növelték. Önjáró üzemmódban két 390 kilowattos, távirányítható Scania DS14 dízelmotor szolgáltat energiát. A gém mozgatásáért ugyancsak két távirányítható, egyenként 230 kilowatt teljesítményű Scania DS11 típusú dízelmotor felelős. A hajó legnagyobb hossza 50,95 méter, merülése 1,86 méter, vízkiszorítása 1323 tonna.

A pontonok elszállításában a Gönyű segédkezett<br>(fotó: a szerző)

Kapcsolódó hírek

Hajózás Belvíz

Balatoni hajózás: idén már nem lehet „körbemenni”

iho/hajózás   ·   2025.04.19. 12:00

A Balatontipp írta meg, drasztikus járatcsökkentéssel egyszerűen kettévágták a balatoni hajózást. Mostantól keletről csak Balatonszemesig, nyugatról legfeljebb Balatonlelléig lehet eljutni, azaz jószerével megszűnt a hajós kapcsolat a tó keleti és nyugati medencéje között.

Vasút Nagyvasút

Ganz és MÁVAG: ki viselheti a patinás elnevezést?

iho/vasút   ·   2025.04.15. 09:00

A hazai vasúti járműipari vállalatok keresik azt a márkanevet, ami segíthetné a piaci pozíciójukat. A nagymúltú Ganz–MÁVAG névre többen is pályáznának, de a nemzetközi piacok meghódításához inkább jó termék, mint történelmi márka segítene.