A Belgrád rakpart előtt található a Mahart nemzetközi kikötője. A tél közeledtével a hajóforgalom csökken, így kevesebb kikötőpontonra van szükség, ráadásul ha a folyó befagy, több ponton védelmére több erőt kellene fordítani. Így hát a téli időjárás beállta előtt a kikötőpontonokat átrendezték, egyeseket elszállítottak. A kikötőpontonok mozgatásában Közép-Európa legnagyobb úszódaruja, a Clark Ádám segédkezett. A daru vízszinttől mért emelési magassága negyvenöt, gémkinyúlása harminchárom méter, maximális teherbírása pedig kétszáz tonna. E paramétereknek köszönhető, hogy a Clark Ádám a térség egyik legfontosabb és legtöbbet foglalkoztatott úszóeszköze.

Dolgozik a Clark Ádám a Belgrád rakpart előtt<br>(fotó: a szerző)

A Clark Ádámot 1980-ban építették az MHD angyalföldi gyáregységében. Jelentős felújítást és rekonstrukciót 1997-ben végeztek rajta a Ganz-Danubius szakemberei, ezzel a a felhasználási területet és az élettartamot jelentősen növelték. Önjáró üzemmódban két 390 kilowattos, távirányítható Scania DS14 dízelmotor szolgáltat energiát. A gém mozgatásáért ugyancsak két távirányítható, egyenként 230 kilowatt teljesítményű Scania DS11 típusú dízelmotor felelős. A hajó legnagyobb hossza 50,95 méter, merülése 1,86 méter, vízkiszorítása 1323 tonna.

A pontonok elszállításában a Gönyű segédkezett<br>(fotó: a szerző)