A start pillanata: jól látszik a hatalmas rakétarendszer felépítése, a háromrészes első fokozattal

Magyar idő szerint kedd este háromnegyed tízkor a Kennedy űrrepülőtérről felemelkedett a világ jelenlegi legnagyobb teljesítményű, hatvan tonnányi(!) hasznos teher űrbe juttatására alkalmas hordozórakéta-komplexumának kísérleti példánya, a Falcon Heavy, egyben az első és egyetlen nagyrakéta ebben a kategóriában, amelynek fejlesztése és indítása is nem egy állami űrügynökség, hanem egy magáncég nevéhez fűződik. A kísérlet szinte százszázalékos sikernek bizonyult, pedig Elon Musk Space-X alapító start előtt még úgy nyilatkozott, már azt is eredménynek tartja, ha a Falcon Heavy elhagyja a kilövőállást, de nem kizárható, hogy a rakéta ott vagy valahol emelkedés közben felrobban, és ezzel „a világ legnagyobb tűzijátékát” produkálja. Nem ez történt...

A Falcon 9-es sikeres vagy ritkábban kudarcos startjairól már többször beszámoltunk, mára már bevált rakétatípusnak számít, azzal a különlegességgel, hogy első fokozata szinte rutinszerűen tér vissza a start után a földre és landol simán egy szárazföldi vagy tengeri leszállóhelyre. Nos, a Falcon Heavy első fokozata nem más, mint három ilyen összekapcsolt Falcon 9, összesen 27 Merlin hajtóművel. A start pillanataiban az egymáshoz kapcsolt rakéták hajtóművei egyszerre léptek működésbe és emelték fel a hatalmas szerkezetet, amelynek teljesítménye csak ahhoz a Saturn V. óriásrakétához mérhető, amely az Apollo űrhajókat és a holdkompokat emelte földkörüli pályára, és amely ugyanerről a kilövőállásról startolt a hatvanas-hetvenes években. El ne felejtsük: a fellövés nézői közt ott volt Buzz Aldrin, az Apollo-11 holdat járt űrhajósa is.

Két Falcon 9, a két oldalsó gyorsítórakéta szimultán leszállása az űrrepülőtéren

A Falcon Heavy háromrészes első fokozatából először a két oldalsó rakétának vette vissza a teljesítményét a vezérlő számítógép, ezek két és fél perccel a start után elváltak a középsőtől és valami egészen sci-fi ízű, másodpercre pontos együttes leszállást mutattak be a Cape Canaveral egy-egy köralakú leszállóhelyére, egymástól alig párszáz méterre, érdemes megjegyezni, mindkettő korábban már teljesített egy-egy sikeres műholdas pályára állítást 2016-ban, egyikük egy ugyancsak újra felhasználható Dragon teherűrhajót indított az űrállomás felé. Szóval ez a landolás már tényleg a költségek csökkentésének, az űreszközök újrahasznosításának szép példája lett.

Három perccel start után a központi rakétatest is befejezte a működését és megkezdte a visszaereszkedést, ez azonban jóval magasabbra repült a másik kettőnél, ezért kellett egy az Atlanti-óceánon ringatózó drónbárkára leszállnia, ez a landolás nem sikerült, mert a rakétaegység túlfogyasztott és sima ereszkedés helyett nem messze a bárkától a tengerbe esett, ami némi presztízsveszteség, viszont ez a központi rakétafokozat amúgy sem került volna újrafelhasználásra.

Ilyen volt Musk roadstere még a földön, jól érzékelhetőek a hatalmas cargo-tér méretei, nemhogy a Tesla, egy busz is beleférne

A második fokozat 8 perccel start után állt le, majd újra beindult, hogy a Föld gravitációjának legyőzésével állítsa Nap körüli pályára a kísérleti repülés hasznos terhét. Nos, amikor egy hordozórendszert először indítanak, a hasznos teher (űrhajó, műhold) helyét általában a tömegét képviselő betontömbbel szokták helyettesíteni, de a SpaceX különleges alapítója és vezetője, az egész rendszer megálmodója, Elon Musk ez esetben sem elégedett meg ilyen pórias megoldással: a száz kilométer magasság fölött kinyíló burkolat alatt ugyanis magának a főnöknek a meggypiros Tesla Roadstere, a földi közlekedés egyik modern alkotása, Musk saját elektromos sportautója lapult, illetve szinte eltörpült a földön készült fotók szerint a busz-nagyságú tehertérben.

Búcsú a Földtől: nem fantáziarajz, hanem már az űrből közvetített kép, Starman a volánnál, pánikmentes repülés a bolygóközi térben

Nos ennek a remek kocsinak ráadásul egy Starmen elnevezésű bábu van a volánjánál, abba a szkafanderbe öltöztetve, amit talán már jövőre viselhetnek a SpaceX készülő Dragon űrhajójának utasai. A műszerfalon pedig ott a megintcsak a Musk temperamentumára jellemző felirat volt olvasható, miután a kocsi kijutott az űrbe: „Don’t Panic!” Nos, pánikra valóban semmi ok, az autó a sikeres felbocsájtás után, a kockázatos Van Allen övezet átrepülése utáni utolsó „lökettel”, a második fokozat összesen háromszori indítása révén napkörüli pályára került, amely közelíti a Marséhoz is. Nem véletlenül, Musk végső terve ugyanis, és a Falcon Heavy hatalmas teljesítménye erre való, egy jövendő Mars-utazás végrehajtása.

Távolodóban: a SpaceX három kamerát helyezett el az autón, különösen szépek lesznek majd a Mars-közeli képek

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!