A CHC Helicopter Services színeiben repülő, LN-OJF lajstromjelű Eurocopter EC225LP Super Puma közepes szállítóhelikopter a katasztrófa idején a Gullfaks B fúrótoronyról felszállva, olajipari munkásokkal a fedélzetén tartott a norvégiai Bergen Flesland repülőterére tartott. A gép szemtanúk elmondása szerint éppen a reptér megközelítését végezte, amikor 640 méter magasságban hirtelen a teljes főrotor, egyben levált róla, így az irányíthatatlan géptörzs alig tizenegy másodperccel később a benne ülőkkel Turøyna és Toftøyna szigetek között, az apró Skitholmen szigetecskén a földnek ütközött, majd felrobbant. A vizsgálatot végzők Toftøynán, a roncsoktól több száz méteres távolságban találták meg a főrotort, a gyanú azonnal a rotoragyra terelődött.

A vizsgálatot a norvég AIBN vezette, de a brit (AAIB) és a francia (BEA) is szakemberekkel és adatokkal segítette az okok kiderítését. A végleges jelentés még 2018 júliusára elkészült, de ebben csupán a hiba pontos leírását sikerült meghatározni. Azt viszont akkor még nem sikerült meghatározni a szakembereknek, hogy pontosan milyen okok és folyamatok vezettek a pontosan leírható és végzetesnek bizonyuló rotoragyhibához.

Az Airbus viszont nem adta fel és saját, gyáron belüli vizsgálatát tovább folytatta. Komoly érdeke fűződött ehhez: nem csupán a norvég légügyi hatóság tiltotta le az EC225LP-k és az AS332 L2-esek repülését 2016. április 30-án, de a brit hatóságok is azonnal követték a példát: ez végzetes volt a típus az Északi- és a Norvég-tengeren működő olajipari létesítmények kiszolgálását végző helikopteres piacon elfoglalt, fontos helyére. Jelenleg sem visznek utasokat az ilyen típusú helikopterek, amely igen érzékeny veszteséget jelent az Airbusnak. Ehhez hozzá kell tenni, hogy több olajipari cég is jelezte: a munkások nem hajlandóak ilyen gépekre szállni, hiszen 2009. április elsején hasonló körülmények és okok miatt zuhant le a Bond Offshore Helicopters Eurocopter AS332L2 Super Pumája Skócia partjaitól nem messze – itt tizenhat ember veszítette életét.

Az Airbus közlése szerint a gyár sikerrel reprodukálta a halálos baleseteket okozó körülményeket a kérdéses alkatrészekkel, így pontosan sikerült meghatározni, milyen okok vezettek a főrotor-agy végzetes hibájához. Az erről szóló dokumentumokat mind a norvég, mind a brit légügyi hatóságok megkapták. Az érintett alkatrészek rövidebb tervezet élettartama, az átdolgozott karbantartási utasítások, illetve egyes alkatrészek használatának megtiltása a ég szerint immár megfelelő biztonságot jelent mindkét érintett típusnak.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!