Erdogan elnök formálisan megnyitotta a létesítményt, ezzel is emelve a török nemzeti ünnep, a Köztársaság Napja fényét, de ettől még az IGA, Istanbul Grand Airport nem készült el, a nagyvárosba tartó járatok többsége még továbbra is a túlzsúfolt Atatürk, vagy a kisebb, az ázsiai oldalon fekvő Sabiha Gokcen légikikötőt használja.

Az első menetrend szerinti járat szerdán indul a Turkish színeiben Ankarába, de az igazi nagy forgalom-átterelés még nem történik meg, tehát az elnök által beígért lépés, az Atatürk bezárása is késik. De hát, tehetjük hozzá, az óriás repülőterek hihetetlenül összetett rendszerének és az építkezés buktatónak ismeretében ezen nagyon nem lehet csodálkozni, elég, ha Berlin újra és újra halasztott nagyrepterére gondolunk...

Az első leszálló egyébként az államfő gépe volt még júniusban, a parlamenti választások előtt két nappal. Most Erdogan országa „technológiai víziójának legkonkrétabb kifejeződéseként” ünnepelte a megnyitóra érkezett magasrangú vendégek előtt a légikikötőt. (Egyes hírek szerint a megareptér valamikor majd felveszi Erdogan nevét.)

A hétfői megnyitót annak ellenére megtartották, bár nyilván a tényleges forgalomba helyezés csúszása ezzel is összefügg, hogy szeptemberben komoly munkakonfliktus alakult ki, a többezres sztrájk a fizetések elmaradása és az olykor életveszélyes munkakörülmények miatt kezdődött, egy ellenzéki lap szerint az építkezésen eddig négyszáz munkás vesztette életét, a heti munkaidő pedig meghaladta a száz órát. A repteret a várossal összekötő földalatti kapcsolatot sem fejezték még be. Mindenesetre az IGA elnöke meghívott újságírók szűk körében néhány napja jelezte, az igazi nagy áttérés napja december 31. lesz, de külföldi megfigyelők szerint csak tavasszal valósul majd meg az első lépcsőnek megfelelő forgalomba helyezés.

Mindenesetre a teljes kiépítettség elérésekor Isztambul új légikikötője a legnagyobb lesz a világon, évente 200 millió utassal (a most listavezető Atlanta forgalma százmillió évente), hat pályával, 70 ezres autóparkolóval, és 500 gépnek elég állóhellyel. De ezt a szintet 2028-ban fogja az IGA teljesíteni. A mostani első lépcső 90 milliósra méretezett, egy 3750 és egy 4100 méteres pályával, és 7 milliárd 200 millió dolláros bekerülési költséggel, a teljes befektetés mostani becslések szerint 30 milliárd 650 millió.

Az ambíció világos: az új légikikötő lehetővé teszi, hogy Isztambul komoly versenytársa legyen az Európa és Ázsia közti légiforgalom fordítókorongja szerepkörében az Öböl-menti repülőtereknek, és persze ezzel a Turkish Airlines lehetőségei is ugrásszerűen javulnak az Emirates–Qatar–Etihad trióval szemben. Ezt tükrözi egyébként a török nemzeti légitársaság flottaprogramja is, a 25-25 gépes rendelés a Boeing és az Airbus szélestörzsű gépeiből, a bővített géppark már nem férne el az Atatürkön. A társaság adatai már most impozánsak, tavaly 69 millió utasa volt a 49 százalékban állami tulajdonban lévő társaságnak, az idei cél 74 millió, a hálózatban pedig 121 ország szerepel.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!