Légjárók kijárási tilalom idején, 1. rész: Vitorlázás vírus nélkül?

Márványi Péter   ·   2020.03.29. 12:00
cim

Más években ilyen szép tavaszi napokon pezseg az élet a kisgépes világban, repülnek a vitorlázógépek, zajlik az oktatás, készülnek a pilóták a versenyekre, a hangárokból előkerülnek azok a gépek is, amelyek a tulajdonos örömére hasítják máskor a levegőt – de most érthetően nagy a csend. Mit jelentenek a korlátozások, és mennyi bajt, kárt okoz a sportrepülés és a kiképzés leállása, erről kérdeztük a szakszövetségi vezetőket, elsőként Gyöngyösi András Zénót, a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség elnökét.

– Ahogy javul az idő, a repülőemberek mennek – mennének – a füves repülőterekre, tolnák ki a hangárból a gépeket...

– Néhány klub már elkezdte a szezont március 15-én, de a legtöbb klub április elsejével szokott indulni. Viszont akik elkezdték márciusban, az elmúlt hétvégén már ők sem repültek, és azok a klubok, amelyekkel beszéltem, azt mondták, hogy nem kezdik el a képzést április 1-jétől. Például a saját klubomban az elméleti oktatás télen megtörtént, de az elméleti vizsga már a korlátozás hatálya alá esett. Egyébként nem volt teljesen világos, hogy a vizsga minek számít, rendezvénynek-e, de végül úgy döntöttünk, hogy mivel tíz embernél is több összejöhet, és zárt helyen tartjuk, ráadásul úgyis bizonytalan a szezonkezdés, inkább elhalasztottuk. És úgy tűnik, nem hoztunk olyan döntést, ami helyrehozhatatlan következményekkel járna, nem ezen múlik a szezonkezdés.

Egy régi szezonkezdet képei Dunakeszin (fotók: iho.hu)

– Egy repülőtér, ahol vitorlázórepülő üzem zajlik, elméletileg olyan szabad tér, ahol elég könnyű megtartani az emberek között a kellő távolságot. Viszont egy kétüléses vitorlázógépben a növendék és az oktató elég közel van egymáshoz a kabintető alatt.

– Éppen ezért álltak meg az oktatással március 15. utáni hétvégén azok a klubok, amelyek korábban kezdtek. És azok, amelyek amúgy április elsejétől tervezték a szezonnyitást, azok most hozzák meg ezeket a döntéseket. Maga a képző szervezet külön nem korlátozza a klubjait, ezt rábízzuk mindenhol az adott repülőtérre, az üzembentartóra, illetve magára a klubra, amely az egyesületben a képzéseket végrehajtja.

Az egyéni teljesítményrepülések körül volt bizonytalanság. Ha maga a sportoló kimegy egy zöld területre, és szabadidős sportot végez, a gépben egyedül ül, a vontatókötél minimum 30 méter, aki elengedi a szárnyvéget, az is legalább 7,5 méterre van – tehát biztosítható a szeparáció. El tudom képzelni, hogy a teljesítményrepülést lehet úgy végeznünk, hogy az összes korlátozó előírást betartjuk. A nagy kérdés a lakhely-elhagyási tilalom, ami alól csak a munkavégzés és a szabadidős sporttevékenység kivétel, még nem tudni, hogy a mi vitorlázórepülésünk ide tartozik-e. A légtér használata egyelőre nincs korlátozva. Az ország területén belül lehet repülni, csak nem lehet elhagyni az országot repülővel sem, és nem lehet belépni az országba repülővel sem szabadon.

– A magyar szövetség komoly rendezvények szervezője egyben. Mi lesz ezeknek a sorsa?

– A Magyar Vitorlázórepülő Kupa, ami diszlokált verseny, április elsejével indul, és éppen, mert a teljesítményrepülés végül is biztosítható az előírások betartásával, az MVK-t mi nem állítottuk le. A területi versenyek sincsenek lefújva, ahol össze kell jönni egy reptérre, tehát a nemzeti bajnokság kiírása is érvényes. Annyit kommunikáltunk, hogy legkésőbb a verseny kezdete előtt két héttel születik döntés, és tájékoztatunk minden szereplőt, hogy meg lesz-e tartva, el lesz-e halasztva, vagy törölve lesz-e az adott verseny.

– Mikor lenne a legközelebbi?

– Május elején lenne a következő nagyobb versenyünk, amire külföldieket is vártunk. Most már szinte biztos, hogy külföldiek nem tudnak indulni rajta és egyre kétségesebb, hogy magyarokkal meg lehet-e rendezni, de még nem töröltük. Június 19-én kezdődne Matkópusztán a nemzeti bajnokság, ami egyben a jövő évre tervezett vitorlázórepülő világbajnokság előversenye, több kategóriában: a nagy nehéz gépek, a 18 méteres szabad osztályú és a 20 méteres kétüléses kategóriákban. Általában nagyon nagy létszámmal megrendezett versenyről van szó, de ennek megtartása körül is rengeteg a kérdőjel.

– Többféle forgatókönyv rajzolódik ki, jó esetben az év második felében már működhet a magyar sportrepülés, de ha tovább tart a járvány, akkor ez az év már elveszett…

– Nem szeretném a kilátásokat latolgatni, mert nem rendelkezem szinte semmilyen információval a járvány kimenetelével kapcsolatban. Amit mi tudunk tenni, hogy folyamatosan figyeljük és követjük a fejleményeket, a korlátozásokat. Amennyiben nem tudunk értelmezni egy előírást, ebben segítséget kérünk a hatóságoktól, és igyekszünk az észszerűség határain belül mindent megtenni annak érdekében, hogy a vitorlázórepülésben, amit lehet biztonságosan művelni, azt megtehessük. De természetesen senkit nem buzdítanánk arra, hogy bármit tegyen, ami nem a jelenlegi prioritást, a járvány terjedésének lassítását szolgálja.

A következő részben a munkarepülésről, a motoros sportrepülésről, főképp pedig a Magyarországon eddig fellendülőben lévő repülőoktatásról beszél a Repülő és Légisport Szövetség egyik vezetője.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.