Rossz széria: a floridai Eglin légibázis négy napon belül másodszor volt repülőbaleset helyszíne, legalábbis a környező légtér: egy F-22-es lezuhanása után megsemmisült egy F-35-ös harci gép is, vagyis két példány a ma szolgálatban lévő legmodernebb, ötödik generációs konstrukciók közül.

Szerencsére az előző és a mostani esemény is sikeres katapultálással végződött. Az F-3össel a pilótája „rutinjellegű éjszakai kiképző repülést” hajtott végre, a baleset leszállás előtt, 12 mérföldnyire a bázistól történt, a hivatalos közlések eddig részleteket nem árultak el. A légierő 58. századának tisztjét néhány órával a gépelhagyás után elbocsátották a kórházból. A földön nem keletkezett kár, más részese a balesetnek nem volt (sem az F-22-esből, sem az F-355-ösből nem készült kétüléses változat). Az Eglinben állomásozó kiképző ezred szóvivője szerint egyelőre nem tudni, mi okozta a zuhanást.

(fotók: Lockheed Martin)

Mint ismert, az F-35-ös egy gépcsaládot jelent, amelynek tagjai: a konvencionálisan fel- és leszálló A, a röviden felszálló és függőlegesen leszálló B, illetve a hordozófedélzeti üzemeltetésre módosított C-variáns. Az érintett gép az első, tehát a hagyományos A-változat példánya volt, értéke körülbelül 75 millió dollár. (A gép példányonkénti ára néhány éve még 150 millió körül mozgott.)

A 2006 óta gyártásban lévő, alacsony észlelhetőségű F-35-ösnek ez a harmadik, repülés közben teljes gépvesztéssel járó eseménye. Az első 2018-ban történt, amikor üzemanyag-vezeték hibája miatt zuhant le egy gép,  tavaly a japán légierő egyik F-35-öse esett a tengerbe, a baleseti jelentés megállapítása szerint a japán pilóta egy intenzív süllyedő manőver közben elvesztette térbeli tájékozódó képességét, ez volt az első és eddig egyetlen alkalom, amikor egy F-35-ös baleset a repülőgépvezető halálával járt.

Ezen kívül egy súlyos esemény történt, amikor egy erős hátszélben történt indítás közben a gép hajtóműve kigyulladt, komoly, de javítható károkat okozva a gépben, a pilóta kisebb sérülésekkel megúszta a dolgot.

Az F-35-ös baleseti statisztikája mindezzel együtt más harci gépekhez képest határozottan jó. 2017-ben érték el a típussal a százezredik repült órát, akkor még gépveszteség nélkül. A Lockheed adatai szerint egyébként a típusból mostanra kilenc országnak több mint 520 példányt szállítottak le, a jövendő üzemeltetők között szerepel Lengyelország és – legalábbis az ottani vezetés reményei szerint – Románia is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!